FF:AJL01001 Practical English I - Course Information
AJL01001 Practical English I
Faculty of ArtsAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Vladislav Belev (lecturer)
Mgr. Bc. Jana Hallová (seminar tutor)
PhDr. Simona Kalová, Ph.D. (seminar tutor)
David Edward Musk (seminar tutor)
Christopher Adam Rance, M.A. (seminar tutor)
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Simona Kalová, Ph.D.
Department of English and American Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Tomáš Hanzálek
Supplier department: Department of English and American Studies – Faculty of Arts - Timetable of Seminar Groups
- AJL01001/01: Wed 16:00–17:40 G25, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11., J. Hallová
AJL01001/02: Wed 14:00–15:40 G31, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11., Ch. Rance
AJL01001/03: Mon 16:00–17:40 L31, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11., V. Belev
AJL01001/04: Mon 8:00–9:40 G33, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11., D. Musk
AJL01001/05: Mon 10:00–11:40 G21, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11., S. Kalová
AJL01001/06: Wed 12:00–13:40 K22, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11., J. Sedláčková
AJL01001/07: Mon 14:00–15:40 G33, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11., S. Kalová
AJL01001/08: Wed 18:00–19:40 G22, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11.
AJL01001/09: Mon 18:00–19:40 L33, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- English Language and Literature (programme FF, B-AJ_) (3)
- English Language and Literature (programme FF, B-AJA_)
- Course objectives
- The main aim of the course is to revise and consolidate what students have already learnt, and to develop and extend their knowledge further. Using a skills-based approach, the course will prepare students for success in general as well as academic English. The course will contain:
- thought-provoking material and engaging topics for discussions and communication activities that will help students to improve their command of spoken English
- video recordings with tasks to enhance students' understanding of the language and their listening skills, presenting up-to-date language in a real-world context
- basics of academic writing, providing students with model answers, useful planning techniques and writing tasks graded in terms of difficulty
- vocabulary development activities, with a strong focus on academic vocabulary, critical thinking and techniques designed to improve students´ academic performance
- presenting and practice of advanced grammatical structures
Students will be encouraged to improve their English both in contact classes and independently in the self-access online mode. - Learning outcomes
- After completing the course, a student will be able to:
- actively use vocabulary, idiomatic expressions and collocations of the set topics;
- master understanding of complex grammar structures and apply them in spoken and written discourse;
- apply acquired language systems and skills adequately in a given communicative context - Syllabus
- Skillful 4: Reading and Writing (Units 1-5); Listening and Speaking (Units 1-5)
- 1 ORIENTACE - úvodní setkání celého ročníku
- 2 Úvodní hodina jednotlivých seminárních skupin:
- seznamování, představení e-learningového kurzu v Elfu, sylabus, cíle a požadavky v rámci kurzu
- UNIT 1; Diskuse, slovní zásoba, porozumění čtenému textu (A Lebanese start-up)
- 3 UNIT 1; Soustředěné čtení s porozuměním (The rise of crowdfunding); tématická slovní zásoba (Social media); porozumění slyšenému (Drones and security); akademická slovní zásoba
- 4 UNIT 1; Gramatika (concessive clauses - přípustkové věty, contrastive structures - vyjádření kontrastu, cleft sentences - vytýkací vazba); psaní (analýza otázek zadání); pokročilá obecná a akademická slovní zásoba (Communities in real life)
- 5 UNIT 2; Nácvik diskuse (Mobile gaming); obecná slovní zásoba (Instant satisfaction); poslech s porozuměním (A cycling record; Technology in sport)
- 6 UNIT 2; Čtení s porozuměním, diskuse (Gaming, society, and the individual); pokročilé gramatické jevy (inverted conditionals - kondicionály + inverze); porozumění slyšenému (Children, sports, and identity); pokročilá obecná a akademická slovní zásoba
- 7 Opakování Units 1 a 2; další procvičování / Postupový test 1
- 8 UNIT 3; Pokročilá obecná slovní zásoba (Energy production; Managing change); diskuse a porozumění slyšenému (Old buildings; New energy); rozvoj kritického myšlení.
- 9 UNIT 3; Diskuse a porozumění slyšenému (The nuclear debate; Perspectives on the past); rozvoj pokročilé slovní zásoby (Words for change situations); pokročilé gramatické jevy (conditionals - kondicionály)
- 10 UNIT 4; Diskuse a porozumění slyšenému (Greek austerity); rozvoj pokročilé slovní zásoby (Risk-takers); porozumění slyšenému (Rule-breakers); rozvoj pokročilé slovní zásoby (Words for risks and conflict)
- 11 UNIT 4; Rozvoj akademické slovní zásoby (attributive language); rozvoj psaní (práce se zdroji); gramatika (infinitive phrases - infinitivní vazby; hedging); rozvoj řečové dovednosti mluvení
- 12 UNIT 5; Diskuse a porozumění slyšenému (Slume renewal); porozumění čtenému textu a rozvoj slovní zásoby (Suburbs of the future); diskuse a porozumění slyšenému (The spread of English); gramatika (inversion - inverze)
- 13 UNIT 5; Rozvoj akademické slovní zásoby (Phrasal verb academic alternatives - náhrada frázových sloves alternativami vhodnými do akademického textu); pokročilé gramatické jevy (Using parallel structures - paralelní vazby); porozumění slyšenému a rozvoj slovní zásoby (An unnatural spread).
- Opakování Units 3, 4 a 5, a další procvičování
- Literature
- required literature
- PATHARE, Emma and Gary PATHARE. Skillful 4. Second edition. London: Macmillan Education, 2018, 190 stran. ISBN 9781380010827. info
- WARWICK, Lindsay and Louis ROGERS. Skillful 4. Second edition. London: Macmillan Education, 2018, 190 stran. ISBN 9781380010889. info
- recommended literature
- HEWINGS, Martin. Advanced grammar in use with answers : a self-study reference and practice book for advanced learners of English. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1999, ix, 340. ISBN 0521498694. info
- MURPHY, Raymond. Essential grammar in use : a self-study reference and practice book for intermediate students : with answers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, x, 350. ISBN 052143680X. info
- BROADHEAD, Annie. Advance your English : a short course for advanced learners : coursebook. Cambridge: Cambridge University Press, 2000, 74 s. ISBN 052159779X. info
- CAPEL, Annette and Patricia ASPINALL. Advanced masterclass CAE : student's book. Edited by Kathy Gude. Oxford: Oxford University Press, 1996, 206 s. ISBN 0194533433. info
- VINCE, Michael. Advanced language practice. 1. ed. Oxford: Heinemann, 1994, viii, 295. ISBN 0-435-24124-9. info
- Teaching methods
- seminars, e-learning
- Assessment methods
- Assessment:
- 2 computer-based progress tests, 1 mid-term test and 1 final test, with the required average score of 70%. Passing these tests is a prerequisite for the final examination. - Language of instruction
- English
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: 9 seminárních skupin - Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=535
The progress tests (2 in each term, 70% overall) are a prerequisite for the examination at the end of the first year. Students can resit one test each term.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/AJL01001