FF:AJU5102 Didaktika AJ II - Informace o předmětu
AJU5102 Didaktika anglického jazyka II
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- blokově (13 hodin za semestr). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
Thomas Rankin, Dr. phil. (přednášející) - Garance
- Thomas Rankin, Dr. phil.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý pátek 12:00–13:40 G31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-AJU_)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je provést studenty vývojem praktických i teoretických aspektů výuky a učení se angličtině jako cizímu jazyku. Vybrané přístupy a metody budou, společně s koncepty, principy a teoriemi tvořícími základ procesů výuky a učení se cizímu jazyku, budou představeny v historické perspektivě. Zvláštní pozornost přitom bude věnována jejich kritickému zhodnocení a významu pro současný stav výuky anglického jazyka.
- Výstupy z učení
- Po splnění kurzu bude student schopen:
1. Vysvětlit, jak se různé pohledy na jazyk (strukturní, funkční) a učení (behavioristická, kognitivistická a sociálně konstruktivistická perspektiva) v historii jazykového vyučování proměňovaly a jak se odrážejí v různých metodách a aktivitách výuky;
2. uvést příklady technik a materiálů užívaných v rámci různých metod a přístupů a zhodnotit jejich význam pro současnou výuku angličtiny jako cizího jazyka;
3. analyzovat koncept (interkulturní) komunikační kompetence a navrhnout aktivity, které budou rozvíjet její složky;
4. formulovat a reflektovat své vlastní zkušenosti a přesvědčení jako žáci, uživatelé a učitelé jazyka;
5. objasnit způsoby, jakými se jednotliví žáci liší při učení se a užívání cizího jazyka (např. styly učení, strategie, motivace, věk, úroveň);
6. analyzovat výukové materiály používané ve vyšším sekundárním vzdělávání s ohledem na rozdílné charakteristiky žáků. - Osnova
- 1. Úvod do oboru osvojování druhého/cizího jazyka, aplikované lingvistiky a didaktiky cizího jazyka.
2. Přehled teorií učení. Pohledy na jazyk (strukturní, funkční) a učení (behavioristická, kognitivistická a sociálně konstruktivistická perspektiva).
3. Složitost procesů učení se jazyku. Osvojování a učení se druhého/cizího jazyka. 4. Charakteristiky žáka, lingvistické faktory, role věku, motivace, výuka, kontext.
5. Role chyby v učení se druhému/cizímu jazyku, kontrastivní analýza, chybová analýza, mezijazyk.
6. Individuální rozdíly, styly a strategie učení.
7. Gramaticko-překladová metoda, přímá metoda, audiolingvismus.
8. Přirozená metoda (Krashen). Učení se vs. osvojování, teorie vstupu, teorie monitoru, teorie afektivního filtru. Důsledky pro výuku poslechu a čtení, extenzívní čtení.
9. Komunikační výuka jazyka (Communicative Language Teaching). Komunikační kompetence, komunikační aktivity. 10. Nedávný vývoj: úkolové učení (Task-based Language Teaching), integrované učení obsahu a jazyka (CLIL).
11. Alternativní metody a přístupy. Sugestopedie, metoda úplné fyzické odpovědi (TPR).
12. Post-komunikační období a současné trendy ve výuce anglického jazyka. Vybrané problémy a kontroverze ve výuce anglického jazyka.
- 1. Úvod do oboru osvojování druhého/cizího jazyka, aplikované lingvistiky a didaktiky cizího jazyka.
- Literatura
- povinná literatura
- Brown, H. D. (2000/2007). Principles of language teaching and learning (4th/5th ed.). White Plains: Longman.
- Larsen-Freeman, D. (2010). Techniques and principles in language teaching (3rd ed.). Oxford: Oxford University Press.
- Lightbown, P. M., & Spada, N. (2006/2013). How languages are learned (3rd/4th ed.). Oxford: Oxford University Press.
- Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
- Hall, G. (2018). Exploring English language teaching. Language in Action. Routledge.
- Najvar, P. & Hanušová, S. (2010). Fenomén času v učení se cizím jazykům. Studia paedagogica 15(1), 65-83.
- Kumaravadivelu, B. (1994). The postmethod condition: (E)merging strategies for second/foreign language teaching. TESOL Quarterly, 28(1), 27–48.
- doporučená literatura
- Kirschner, P. A. & Hendrick, C. (2020). How learning happens. Seminal works in educational psychology and what they mean in practice. Routledge.
- Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press.
- Simpson, J. (2011). The Routledge handbook of applied linguistics. Routledge.
- Stern, H. H. (1983). Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press.
- Choděra, R. (2006). Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: Academia.
- Spolsky, B., & Hult, F. (Eds.). (2008). The handbook of educational linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell.
- Ritchie, W. C. & Bhatia, T. K. (Eds.) Handbook of second language acquisition. London: Academic Press.
- Píšová, M., & Kostková, K. (2015). Didaktika cizích jazyků. In I. Stuchlíková & T. Janík (Ed.), Oborové didaktiky: Vývoj - stav - perspektivy (s. 67–92). Brno: Masarykova univerzita.
- Celce-Murcia, M., Brinton, D. M., & Snow, M. A. (Eds.). (2014). Teaching English as a Second or Foreign Language (4th ed.). Boston: National Geographic Learning. (selected chapters)
- Doughty, C. J. & Long, M. H. (Eds.), The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
- Výukové metody
- Výklad, diskuze ve třídě, skupinové projekty, četba.
- Metody hodnocení
- Studenti během semestru vypracují dva úkoly nutné pro postup k závěrečnému hodnocení: 1) zpracují svou jazykovou biografii a povedou nad ní skupinovou diskusi; 2) připraví skupinovou prezentaci na vybranou výukovou metodu. Závěrečné hodnocení se skládá ze dvou částí. 1) Studenti zpracují svou osobní profesionální vizi výuky AJ založenou na poznatcích získaných během semestru. 2) Následně během skupinového kolokvia svou vizi představí a v další části zodpoví otázky týkající se témat a konceptů probraných v kurzu.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=486
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/AJU5102