FF:KLA_009 Římská architektura - Informace o předmětu
KLA_009 Architektura a urbanismus římských sídel z archeologické perspektivy
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Jílek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Vavřín, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Jan Jílek, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Předpoklady
- KLA_001 Úvod do studia klas. arch.
Základní znalost hlavních aspektů a vývoje řecké a římské architektury v rozsahu předmětu KLA_001 Úvod do klasické archeologie. Splnění předmětu KLB_107 Řecká architektura a urbanismus je výhodou - nikoliv podmínkou. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem přednášky je podat studentům přehled vývoje římské architektury a sídel od období římské republiky až po pozdní antiku. Usiluje o přiblížení nejen oficiálních reprezentativních stavbami města Říma, ale též s vybranými stavebními památkami římské Itálie a provincií, které patří k nejvýznamnějším strukturám a formálním projevům dané civilizace. Dalším záměrem tohoto kurzu je seznámit studenty s hlavními římskými stavebními technikami, materiály, postupy a stavebními slohy. Studenti se naučí rozpoznat a rámcově zařadit základní kategorie římských staveb a sídelních struktur. V neposlední řadě studenti získají schopnost orientovat se v typické koncepci římského města, seznámí se s jeho infrastrukturou a urbanismem.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopný:
- identifikovat a shrnout důležité rysy římské architektury a urbanismu
- určit a popsat římské sídlo a jeho základní stavby z archeologické perspektivy
- aplikovat získané vědomosti o architektuře a urbanismu římských sídel v dalším studiu
- analyzovat současné vědecké poznatky v římské sídlištní archeologii - Osnova
- 1. Úvod
- 2. Vznik a vývoj měst ve starověké Itálii
- 3. Unifikace měst v římské říši a římský koncept urbanizace
- 4. Základní stavební technologie, užité materiály a stavební slohy
- 5. Základní infrastruktura římského města na základě vybraných archeologických lokalit (Pompeje, Heculaneum, Ostia aj.)
- 6.-7. Vývoj jednotlivých architektonických forem (např. sakrální stavby, divadla a amfiteátry, lázně, obytné budovy, inženýrské stavby atd.)
- 8.-9. Vývoj dalších římských sídelních struktur (venkovských, agrárních, hospodářských)
- 10. Vybraná města v provinciích a jejich specifika
- 11. Město v pozdní antice a jeho transformace
- 12. Důležitost a význam fenoménu římského města
- Literatura
- doporučená literatura
- CORNELL, Tim. The beginnings of Rome: Italy and Rome from the Bronze Age to the Punic Wars (c. 1000-264 BC). London: Routledge, 1995.
- DEY, H. W. The Afterlife of the Roman City. Architecture and Ceremony in Late Antiquity and the Early Middle Ages. New York: Cambridge University Press, 2015.
- MAC DONALD, W. L. The Architecture oft the Roman Empire. An Introduction Study I. New Haven, 1982. info
- VON HESBERG, Henner. Römische Baukunst. München: Beck, 2005. info
- LAURENCE, Ray, A. S. ESMONDE CLEARY a Gareth SEARS. The city in the Roman West, c. 250 BC - c. AD 250. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2011, xiv, 355. ISBN 9780521701402. info
- Města, která utvářela starověký svět. Edited by John Julius Norwich, Translated by Jana Šimonová - Kateřina Zerzán. Vydání první. Praha: Vyšehrad, 2016, 240 stran. ISBN 9788074296949. info
- The city in late antiquity. Edited by John Rich. New York: Routledge, 1992, x, 204 p. ISBN 0415144310. info
- Výukové metody
- přednášky doplněné obrazovou (PPT) prezentací, diskuse se studenty nad probíranou problematikou
- Metody hodnocení
- aktivní účast, písemný test a následné ústní zkoušení
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/KLA_009