FF:PBB129 Work with gypsy community - Course Information
PBB129 Social-educational work with gypsy community
Faculty of ArtsAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Simona Wachsbergerová (lecturer), doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Wed 16:00–17:40 B2.44, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11.
- Prerequisites (in Czech)
- PBB003 Social Pedagogy
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 28/30, only registered: 0/30 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Counselling (programme FF, B-SOPP_)
- Course objectives
- Cílem předmětu je, aby studenti dokázali: definovat základní pojmy; popsat historický původ Romů, jejich příchod na území České republiky a postavení v jednotlivých etapách; klasifikovat subetnické členění Romů, ze kterého vyplývají specifika a diferenciace jednotlivých skupin a jejich rozlišné postavení, životní strategie; specifikovat religiozitu Romů a její možné projevy v běžném životě Romů; charakterizovat strukturu, hierarchii romských rodin a role jednotlivých členů; analyzovat proces sociálního vyloučení (neboli soc. exkluzi) a charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel; identifikovat základní bariéry a příčiny možné segregace romských dětí ve vzdělávání; dovozovat možné nástroje integrace romských dětí v oblasti vzdělávání.
- Learning outcomes
- Studen bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat základní pojmy; popsat historický původ Romů, jejich příchod na území České republiky a postavení v jednotlivých etapách;
- klasifikovat subetnické členění Romů, ze kterého vyplývají specifika a diferenciace jednotlivých skupin a jejich rozlišné postavení, životní strategie;
- specifikovat religiozitu Romů a její možné projevy v běžném životě Romů; charakterizovat strukturu, hierarchii romských rodin a role jednotlivých členů;
- analyzovat proces sociálního vyloučení (neboli soc. exkluzi) a charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel;
- identifikovat základní bariéry a příčiny možné segregace romských dětí ve vzdělávání; dovozovat možné nástroje integrace romských dětí v oblasti vzdělávání. - Syllabus
- 1. Historie a původ Romů (jejich příchod do Evropy i na území ČR)
- 2. Subetnické členění Romů v ČR, situace po r. 1989
- 3. Religiozita Romů
- 4. Struktura a role v romské rodině
- 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, životní podmínky v sociálně vyloučených lokalitách
- 6. Vymezení problému nízké vzdělanosti Romů žijících v sociálně vyloučených lokalitách
- 7. Segregace ve vzdělávání, možnosti a nástroje integrace v oblasti vzdělávání
- Literature
- required literature
- Cikáni a etnicita. Translated by Marek Jakoubek. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 403 s. ISBN 9788073871055. info
- Romové a cikáni : neznámí i známí : interdisciplinární pohled. Edited by Marek Jakoubek - Lenka Jakoubková Budilová. 1. vyd. Voznice: Leda, 2008, 342 s. ISBN 9788073351199. info
- NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 223 s. ISBN 8071787418. info
- recommended literature
- Horváthová J., Sigmund Heráková A., Amendar. Pohled do světa romských osobností Brno: Muzeum romské kultury 2018.
- Beyond rhetoric : Roma integration roadmap for 2020 : priorities for an EU framework for national Roma integration strategies ; for the Open Society Roma Initiatives,: Budapest, Hungary : Roma Initiatives,2020
- Analýza změny po zavedení terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalit..
- DAVIDOVÁ, Eva. Cesty Romů :1945-1990 : změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku. 2., přeprac. vyd., 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 273 s. ISBN 8024405245. info
- HORVÁTHOVÁ, Jana. Základní informace o dějinách a kultuře Romů. [Praha]: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchy České republiky, 1998, 51 s. info
- Teaching methods
- Přednáška, seminář, exkurze
- Assessment methods
- Kurz probíhá jako kombinace přednášek a seminářů. Součástí výuky je exkurze do neziskové organizace zabývající se sociální prací se sociálně vyloučenými(Romy). Předmět je ukončem zápočetem.
Podmínky ukončení předmětu: během semestru každý student zpracuje recenzi odborné publikace (na výběr ze 3 publikací). Studenti ve dvojicích či trojicích vypracují samostatné projekty na téma sociální práce s dětmi či dospělými, které během semestru prezentují na seminářích. Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je 80% účast studenta na přednáškách a seminářích. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Předmět není určen pro studenty 1. semestru
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/PBB129