PBB129 Social-educational work with gypsy community

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Simona Wachsbergerová (lecturer), doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
Wed 16:00–17:40 B2.44, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11.
Prerequisites (in Czech)
PBB003 Social Pedagogy
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 28/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cílem předmětu je, aby studenti dokázali: definovat základní pojmy; popsat historický původ Romů, jejich příchod na území České republiky a postavení v jednotlivých etapách; klasifikovat subetnické členění Romů, ze kterého vyplývají specifika a diferenciace jednotlivých skupin a jejich rozlišné postavení, životní strategie; specifikovat religiozitu Romů a její možné projevy v běžném životě Romů; charakterizovat strukturu, hierarchii romských rodin a role jednotlivých členů; analyzovat proces sociálního vyloučení (neboli soc. exkluzi) a charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel; identifikovat základní bariéry a příčiny možné segregace romských dětí ve vzdělávání; dovozovat možné nástroje integrace romských dětí v oblasti vzdělávání.
Learning outcomes
Studen bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat základní pojmy; popsat historický původ Romů, jejich příchod na území České republiky a postavení v jednotlivých etapách;
- klasifikovat subetnické členění Romů, ze kterého vyplývají specifika a diferenciace jednotlivých skupin a jejich rozlišné postavení, životní strategie;
- specifikovat religiozitu Romů a její možné projevy v běžném životě Romů; charakterizovat strukturu, hierarchii romských rodin a role jednotlivých členů;
- analyzovat proces sociálního vyloučení (neboli soc. exkluzi) a charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel;
- identifikovat základní bariéry a příčiny možné segregace romských dětí ve vzdělávání; dovozovat možné nástroje integrace romských dětí v oblasti vzdělávání.
Syllabus
  • 1. Historie a původ Romů (jejich příchod do Evropy i na území ČR)
  • 2. Subetnické členění Romů v ČR, situace po r. 1989
  • 3. Religiozita Romů
  • 4. Struktura a role v romské rodině
  • 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, životní podmínky v sociálně vyloučených lokalitách
  • 6. Vymezení problému nízké vzdělanosti Romů žijících v sociálně vyloučených lokalitách
  • 7. Segregace ve vzdělávání, možnosti a nástroje integrace v oblasti vzdělávání
Literature
    required literature
  • Cikáni a etnicita. Translated by Marek Jakoubek. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 403 s. ISBN 9788073871055. info
  • Romové a cikáni : neznámí i známí : interdisciplinární pohled. Edited by Marek Jakoubek - Lenka Jakoubková Budilová. 1. vyd. Voznice: Leda, 2008, 342 s. ISBN 9788073351199. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 223 s. ISBN 8071787418. info
    recommended literature
  • Horváthová J., Sigmund Heráková A., Amendar. Pohled do světa romských osobností Brno: Muzeum romské kultury 2018.
  • Beyond rhetoric : Roma integration roadmap for 2020 : priorities for an EU framework for national Roma integration strategies ; for the Open Society Roma Initiatives,: Budapest, Hungary : Roma Initiatives,2020
  • Analýza změny po zavedení terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalit..
  • DAVIDOVÁ, Eva. Cesty Romů :1945-1990 : změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku. 2., přeprac. vyd., 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 273 s. ISBN 8024405245. info
  • HORVÁTHOVÁ, Jana. Základní informace o dějinách a kultuře Romů. [Praha]: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchy České republiky, 1998, 51 s. info
Teaching methods
Přednáška, seminář, exkurze
Assessment methods
Kurz probíhá jako kombinace přednášek a seminářů. Součástí výuky je exkurze do neziskové organizace zabývající se sociální prací se sociálně vyloučenými(Romy). Předmět je ukončem zápočetem.

Podmínky ukončení předmětu: během semestru každý student zpracuje recenzi odborné publikace (na výběr ze 3 publikací). Studenti ve dvojicích či trojicích vypracují samostatné projekty na téma sociální práce s dětmi či dospělými, které během semestru prezentují na seminářích. Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je 80% účast studenta na přednáškách a seminářích.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Předmět není určen pro studenty 1. semestru
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/PBB129