PGB117 Foundations of Special pedagogy

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
Tue 18:00–19:40 D21, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 18/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The main aims of the course are to understand paradigms of social pedagogy nowadays and in the past.
Learning outcomes
Students will learn structures of the academic discipline “special pedagogy”, issues of individual special pedagogy disciplines and will be able to analyze contemporary education options for children, pupils, students and adults with specific needs.
Syllabus
  • Course Outline Special Pedagogy – Constituted Pedagogic Academic Discipline Basic Terminology, Categorization and Methods in Special Pedagogy Special Pedagogy Disciplines Development of Care for Handicapped People The First Education Activities for Handicapped People The Historical Role of Institutional Care in Education of Handicapped People Development of Special Education Contemporary Conception of Special Pedagogy The Legal Basis of Special Education Overview of Special Education Systems Abroad Trends in Special Education
Literature
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
  • Jesenský, Jan. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
  • Květoňová-Švecová Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. 1. vyd. Brno : Paido Brno, 2004. od s. 23 - 49, 27 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-063-8.
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého Olomouc, 2003. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5.
  • Valenta, Milan - Rádlová, Eva (eds.) IV.Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky, 2004. ISBN 80-244-0770-1.
  • Mönks, Franz J. - Ypenburg, Irene H. Nadané dítě. Praha : Grada Publishing, 2002. 98 s. ISBN 80-247-0445-5
  • Valenta, Milan - Rádlová, Eva (eds.) III. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0547-4.
  • NOVOSAD, Libor and Dana ŠVINGALOVÁ. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy :příspěvky k filozofie výchovy v pomáhajících profesí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 125 s. ISBN 80-7290-091-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. 1st ed. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 43 pp. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Praha: IPP ČR, 2001, 50 pp. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Praha: IPPP ČR, 2001, 33 pp. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
  • JESENSKÝ, Jan. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 159 s. ISBN 80-7066-941-1. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pedagogika speciální. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 199 s. ISBN 8021010096. info
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 5. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
Teaching methods
The course is taught as both lectures and seminars. Semestral reading of covered educational texts.
Assessment methods
Course type: lectures supplemented with seminars and self-study. E-learning support to the course in the ELF. Course evaluation – exam: oral verification.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2020, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/PGB117