FF:PSB_71 Psychologie těl. post. dítěte - Informace o předmětu
PSB_71 Psychologie tělesně postiženého dítěte v ústavní péči
Filozofická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Čerňák, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 11:40–13:15 C32
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSB_71/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Čerňák
PSB_71/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Čerňák - Předpoklady
- ! PSKB_71 Psychologie těl. post. dítěte
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit se se základními otázkami psychologie postižených dětí a mládeže v dlouhodobé ústavní péči. Studenti na konci tohoto předmětu porozumí způsobům myšlení a prožívání handicapovaných osob, naučí se s nimi komunikovat bez zábran a předsudků a respektovat jejich jedinečnost. Výuka bude probíhat živou, diskuzní formou s důrazem na praktické využití nabytých informací. Prezentovány budou kazuistiky a zkušenosti z praxe. Součástí výuky bude také návštěva v Ústavu pro tělesně postiženou mládež v Brně.
- Osnova
- 1. Historicky podmíněné změny v přístupu společnosti k různým postižením 2. Vznik a rozvoj ústavní péče o těl. postiženou mládež v ČR 3. Přehled základních typů tělesného postižení a jejich etiopatogeneze 4. Dětská mozková obrna (DMO) - klasifikace, diagnostika, rehabilitace 5. Vliv postižení na psychický vývoj a formování osobnosti dítěte 6. Psychický vývoj postiž. dítěte v předškolním věku 7. Psychický vývoj postiž. dítěte ve školním věku 8. Socializace a integrace postiženého dítěte. Efektivní komunikace. 9. Otázky psychické deprivace těl. postižených dětí v ústavní péči 10. Význam původní rodiny a rodičovských postojů 11. Puberta a dospívání tělesně postižených 12. Životní perspektivy osob s fyzickým handicapem 13. Možnosti psychoterapie těl. postižených dětí a mládeže
- Literatura
- povinná literatura
- Jůn, H.: Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál 2010.
- Slowík, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Portál, Praha 2010.
- VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
- doporučená literatura
- Zpráva o nemocech mocných : významné historické postavy očima neurologa (Orig.) : Die Krankheiten der Mächtigen : historische Persönlichkeiten mit den Augen eines Neurologen gesehen. info
- Uzlová, I.: Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Portál, Praha 2010.
- Kubová, L.: Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Tech-market, Praha 1996
- James, I.: Aspergerův syndrom. Mimořádní lidé - mimořádné výkony. Triton, Praha 2008
- Pörtner, M.: Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Portál, Praha 2010.
- Kacanu, E.: Jsme invalidé. Mutabene, Praha 2001
- Jankovský, J.: Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Triton, Praha 2006
- Beran, J.: Základy komunikace s nemocným. Karolinum, Praha 1997
- Čadilová,V., Jůn,H., Thorová,K.: Agrese u lidí s mentální retardací a autismem. Portál, Praha 2007
- Matějček, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. HaH, Praha 1992
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
- CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 8073670135. info
- ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
- NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením :rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 80-7178-872-4. info
- NOVOSAD, Libor a Marcela NOVOSADOVÁ. Ucelená rehabilitace lidí se zdravotním, zejména somatickým, postižením : uvedení do problematiky. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2000, 58 s. ISBN 8070833831. info
- POŽÁR, Ladislav. Psychológia osobnosti postihnutých. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1997, 110 s. ISBN 80-223-1159-6. info
- Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. Edited by Jiří Beran. 1. vyd. Praha: H & H, 1992, 168 s. ISBN 80-85467-43-7. info
- BLAŽEK, Bohuslav a Jiřina OLMROVÁ. Světy postižených : (sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem). Edited by Jiří Kučera. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1988, 179 s. URL info
- LESNÝ, Ivan. Druhá zpráva o nemocech mocných : významné historické postavy očima neurologa. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1987, 239 s. URL info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologická rehabilitace zdravotně postižených : (jak zlepšovat psychický stav nemocných). 1. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1985, 163 s. URL info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 3., dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1974, 397 s. info
- LESNÝ, Ivan. Dětská mozková obrna ze stanoviska neurologa. 2., přeprac. vyd. Praha: Avicenum, 1972, 233 s. info
- neurčeno
- Kuklová, L.: Život na kolech - kvalita života vozíčkářů v Brně. LF MU, Brno 2005
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze ve skupině, stáž v ústavu pro postižené.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou přednášek a společných diskuzí v hodině. Závěrečné hodnocení probíhá formou společného kolokvia. Podmínkou je 80% účast ve výuce a vypracování seminární práce na libovolné téma z dané oblasti. Závěrečné hodnocení se koná formou kolokvia. Požadavky pro studenty denního i kombinovaného studia jsou shodné.
- Informace učitele
- Poslední změna provedena 20.9.2010 - A.Slezáčková
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/PSB_71