RLMgB603 Historicity of religious figures: Jesus and Buddha

Faculty of Arts
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D.
Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kristýna Čižmářová
Supplier department: Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Otázka historicity různých náboženských postav, ale i dalších fenoménů, byla v minulosti předmětem mnohých sporů a stále je častým argumentem i v současných diskusích. Jak pracovat s otázkou historicity a datace konkrétních, nejen náboženských postav a jevů? Na příkladu zakladatelských postav Ježíše a Buddhy kurz rozkryje problematiku vztahu historie a mýtu, kritérií historicity a jejich religionistického uchopení. Prostřednictvím detailní analýzy vybraných pramenů, vztahujících se k zakladatelským postavám Ježíše a Buddhy, studenti prohloubí své znalosti principů kritické historické práce s dobovými písemnými prameny. V tomto přístupu je kurz vhodným pandánem ke kvantitativním metodám vzdáleného čtení.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném ukončení kurzu budou studující schopni:
  • pracovat se základními kritérii historicity náboženských postav a událostí z jejich života a veřejného působení;
  • důsledně uplatňovat principy textové a pramenné kritiky na vybraných dobových textech;
  • reflektovat vztah mezi mýtem a historií z hlediska emických a etických přístupů.
  • Syllabus (in Czech)
    • Úvodní setkání - průběh kurzu, studijní literatura a zadání úkolů
    • Úvodní přednáška - Hledání historického Ježíše
    • Ježíšovo narození I (synoptické verze, Protoevangelium Jakubovo, toldot Ješu)
    • Ježíšovo narození II (synoptické verze, Protoevangelium Jakubovo, toldot Ješu)
    • Pašijový příběh I (synoptické verze, Petrovo evangelium, Josephus Flavius)
    • Pašijový příběh II (synoptické verze, Petrovo evangelium, Josephus Flavius)
    • Úvodní přednáška - Hledání historického Buddhy
    • Buddha jako učitel I (Buddhův život v sútrách pálijského kánonu)
    • Buddha jako učitel II (Buddhův život v sútrách pálijského kánonu)
    • Buddha jako nadsvětská bytost I. (mahájánové verze Buddhova života)
    • Buddha jako nadsvětská bytost II. (mahájánové verze Buddhova života)
    • závěrečné setkání - jak pracovat s historicitou některých náboženských postav (nebo námětů).
    Literature
    • Schröter, Jens - Christine Jacobi (eds.), The Jesus Handbook, Grand Rapids: William. B. Eerdmans 2022.
    • Theissen, Gerd - Dagmar Winter, The Quest for the Plausible Jesus: The Question of Criteria, Louisville: Westminster John Knox Press 2002.
    • Holmén, Tom - Stanley E. Porter (eds.), Handbook for the Study of the Historical Jesus I-IV, Leiden - Boston: Brill 2011.
    • Theissen, Gerd - Annette Merz, The Historical Jesus: A Comprehensive Guide, Minneapolis: Fortress Press 1998.
    • Faure, Bernard, The Thousand and One Lives of the Buddha, Honolulu: University of Hawai´i Press 2022.
    • Gombrich, Richard F., What the Buddha Thought, corrected edition, (Oxford Centre for Buddhist Studies Monographs), Sheffield: Equinox 2013.
    Teaching methods (in Czech)
    Na úvod každého tematického bloku probíhá vstupní přednáška, na níž posléze navazují semináře. Studenti si v úvodu kurzu zvolí z nabídky pramenů jeden, o kterém si připraví podrobnou prezentaci z hlediska jeho pramenné a textové kritiky. Součástí prezentace, která proběhne na stanoveném semináři, bude úvaha nad konkrétním problémem, který pramen nastoluje vzhledem k otázce historicity. Důležitou součástí seminářů je diskuse nad obsahem zadaného pramene vzhledem k prezentovanému historickému kontextu. U všech účastníků semináře se přepokládá znalost daného pramene na základě domácí četby.
    Assessment methods (in Czech)
    Kurz je celkově hodnocen 200 body, min. pro získání kolokvia je 60%, tzn. 120 bodů. Podrobná prezentace, ve které student představí zvolený pramen z hlediska kritérií textové a pramenné kritiky, je hodnocena max. 60 body. Diskuse v seminářích jsou souborně hodnoceny max. 40 body. V součtu obou semestrálních výstupů je třeba získat alespoň 60 bodů z možného maxima 100 bodů. Téma prezentace bude v závěru kurzu zpracováno do podoby eseje v délce 6-10 normostran, text bude opatřen standardním poznámkovým aparátem a seznamem použitých zdrojů. Esej bude hodnocen 100 body, ke splnění nutné bodové hranice je v této kategorii třeba získat alespoň 60 bodů.
    Language of instruction
    Czech
    Further comments (probably available only in Czech)
    The course is taught once in two years.
    The course is taught: every other week.
    Information on course enrolment limitations: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících.

    • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/RLMgB603