SKANSI_09 Scandinavian Cinema

Faculty of Arts
Autumn 2009
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Karolína Stehlíková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Miluše Juříčková, CSc.
Department of German, Scandinavian and Netherland Studies – Faculty of Arts
Timetable
Thu 18:20–19:55 C34
Prerequisites
English language to be able to understand the films and specialised literature.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of the course is to acquaint students with the early cinematography of Denmark, Sweden and Norway. We will focus on the silent movies produced by companies Nordisk and Svenska Bio. We will deal both with works of world famous directors (Viktor Sjöström, Mauritz Stiller, Carl Theodor Dreyer) and directors of more local importance (Holger Madsen, Tancred Ibsen, Gustaf Molander).
Syllabus (in Czech)
  • 1/ 1. 10. Organizace, úvod, počátky dánského, švédského a norského filmu
  • 2/ 8. 10. Počátky a rozmach němého dánského filmu, produkční impérium Ole Olsena Nordisk Films kompagni, zrození ženy vamp a filmového polibku. Éra melodramatu
  • 3/ 15. 10. Asta Nielsen v němých filmech režisérů Urbana Gada, Augusta Bloma a Holgera Madsena. Projekce: Afgrunden/ The Abyss (1910), Balletdanserinden / The Ballet Dancer (1911), Den sorte drøm / The Black Dream (1911), Mod lyset/ Towards the Light (1919)
  • 4/ 22. 10. Dva ambiciózní akční filmy z produkce Nordisk Films kompagni. Katastrofický film Konec světa a přelomový science fiction film Vesmírná loď. Projekce: Verdens undergang / The End of the World & Himmelskibet / A Trip to Mars August Blom & Holger Madsen, 1916 + 1918
  • 5/ 29. 10. Zlatá éra švédského němého filmu. Světoví režiséři Viktor Sjöström a Mauritz Stiller
  • 6/ 5. 11. Vozka smrti – vrcholné dílo severské němé kinematografie. Projekce: Viktor Sjöström Körkarlen / The Phantom Chariot, 1921
  • 7/ 12. 11. Erotikon – komediální melodrama od objevitele Grety Garbo. Projekce: Mauritz Stiller Erotikon, 1920
  • 8/ 19. 11. Počátky a rozvoj norské kinematografie
  • 9/ 26. 11. Rurální melodrama podle literární předlohy Svatební průvod v Hardangeru. Projekce: Rasmus Breistein Brudeferden i Hardanger / The Bridal Procession in Hardanger 1926
  • 10/ 3. 12. Norský "neorealismus" – Velký křest. Projekce: Tancred Ibsen Den store barnedåpen / The Big Christening, 1931
  • 11/ 10. 12. Nástup zvukového filmu, 30. léta v dánské, švédské a norské kinematografii
  • 12/ 17. 12. Klasický horor od mistra dánské kinematografie – Vampýr. Projekce: Carl Theodor Dreyer Vampyr / Vampire, 1936
Assessment methods
Colloquium - written test. Exam - written test + oral examination
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2009/SKANSI_09