FF:SPEDB002 Sociální pedagogika - Informace o předmětu
SPEDB002 Sociální pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit současný stav sociální pedagogiky jako jedné z pedagogických disciplín a současně nabídnout základní orientaci v jednotlivých tématech řešených sociální pedagogikou. Nejdříve se v historickém přehledu studenti seznámí s vymezováním sociální pedagogiky, jejím obsahovým zaměřením a předmětem výzkumu. Poté jsou studenti uvedeni do problematiky vztahů prostředí a výchovy, procesu socializace v různých fázích životního cyklu, sociálního chování. Neopominutelnou součástí výuky je diskuse nad vybranými tématy s ohledem na funkce i dysfunkce různých typů prostředí výchovy. Vyústěním kurzu by mělo být nastínění možných přístupů k řešení sociálních problémů z hlediska angažované edukace.
- Výstupy z učení
- Studenti po absolvování kurzu jsou schopni:
- shrnout různé přístupy k obsahu sociální pedagogiky,
- určit a porovnat rozdíly jejího pojetí v různých evropských zemích,
- analyzovat vztah výchovy a prostředí,
- vymezit a popsat proces socializace,
- popsat rysy funkční a dysfunkční výchovy. - Osnova
- Osnova: Sociální pedagogika (vymezení, předmět, obsahové zaměření úkoly a význam sociální pedagogiky, sociální pedagogika ve vztahu k jiným disciplínám, sociální pedagogika v praxi).
- Sociální pedagogika a její pojetí v různých zemích.
- Proces socializace.
- Sociální chování (jednání). Normy sociálního chování (jednání).
- Sociální prevence a výchova.
- Sociální prostředí a jeho vliv na výchovu.
- Literatura
- povinná literatura
- KNOTOVÁ, Dana, Bohumíra LAZAROVÁ, Kateřina PEVNÁ a Kateřina LOJDOVÁ. Úvod do sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 115 s. ISBN 978-80-210-7077-6. Digitální knihovna FF MU info
- PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
- FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. ISBN 9788024727813. URL info
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 9788073673833. URL info
- KRAUS, Blahoslav a Jolana HRONCOVÁ. Sociální patologie. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, 325 s. ISBN 9788070418963. info
- KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. ISBN 8073150042. info
- doporučená literatura
- Hatton, K. (2013). Social Pedagogy in the UK: Theory and Practice. Lyme Regis: Russell House.
- Kornbeck, J. & Rosendal Jensen, N. (2009). The Diversity of Social Pedagogy in Europe. Bremen: Europäischer Hochschulverlag.
- MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence : [možné příčiny, současná sktruktura, programy prevence kriminality mládeže]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003, 340 s. ISBN 80-7178-771-X. info
- PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Prostředí a výchova. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PdF MU, 1999, s. 17-33, 16 s. ISBN 80-210-1946-8. info
- KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
- KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1996, 63 s. ISBN 8070676698. info
- WROCZYŃSKI, Ryszard. Sociálna pedagogika. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1968, 309 s. info
- Výukové metody
- přednáška a seminář, skupinová diskuse, práce s kazuistikami, seminární práce, četba.
Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 150 hodin (6 ECTS kreditů):
30 hodin - účast na výuce
35 hodin - četba odborné literatury, samostudium studijních materiálů v e-learningu a systematická příprava semináře
25 hodin - řešení kazuistik
20 hodin - příprava a realizace seminární práce
40 hodin - příprava na písemný test - Metody hodnocení
- Předmět je kombinací výuky a samostudia, je ukončen splněním seminární práce, závěrečnou písemnou zkouškou. Podrobné informace o závěrečné zkoušce a seminární práci budou vloženy do elfové podpory. K ukončení předmětu je dále vyžadována účast na výuce (75 %) a plnění průběžných úkolů.
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SPEDB004 Základy poradenství
SPEDB002 - SPEDB009 Metodologie výzkumu I - psaní odborného textu
SPEDB001 && SPEDB002 - SPEDB011 Odborná praxe a supervize pro bakalářské studium I
SPEDB002 && SPEDB004 && SPEDB010 - SPEDB014 Odborná praxe a supervize pro bakalářské studium II
SPEDB002 && SPEDB004 && SPEDB010 - SPEDB103 Sociální pedagog ve škole
SPEDB002
- SPEDB004 Základy poradenství
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPEDB002