FF:TCZJ53 Practical CSL VI - Course Information
TCZJ53 Practical Czech Sign Language VI
Faculty of ArtsSpring 2024
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ondřej Klofáč (lecturer)
- Guaranteed by
- Ondřej Klofáč
Department of Linguistics and Baltic Languages – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Aneta Fidrichová
Supplier department: Department of Linguistics and Baltic Languages – Faculty of Arts - Timetable of Seminar Groups
- TCZJ53/01: Thu 8:00–9:40 G22, except Thu 18. 4., O. Klofáč
TCZJ53/02: Thu 10:00–11:40 G22, except Thu 18. 4., O. Klofáč - Prerequisites
- TCZJ43 Practical CSL V
It is recommended to attend the following courses concurrently: TCZJ52 Language practice VI a TCZJ54 Conversation VI. Prerequisite: TCZJ43 Practical Czech Sign Language V. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 7/20, only registered: 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Interpreting of Czech Sign Language (programme FF, B-TCZJ_) (3)
- Course objectives
- The course is connected to obligatory courses Language Practice VI and Conversation VI. It focuses on the practice of CSL lexicon defined by the thematic areas and also on understanding the grammar of CSL. Special focus is given to the simultaneity phenomena and the use of space. The lectures are based on work with videos and e-learning. Students train their visual orientation via visual media and they learn how to express themselves in CSL in front of the camera. Six times in the semester, their video recordings will be analyzed and they will receive feedback from the teacher with the typology of the mistakes.
- Learning outcomes
- Students understand the main ideas in the native utterance of the CSL which concerns both specific and abstract topics. They can engage in natural conversation with native signers. They can form intelligible and detailed CSl performance using complex sentences. They can express their opinions about current issues and they can list the advantages and disadvantages of the possible solutions.
- Syllabus
- thematic areas: 1. School system: in our country, for the Deaf, school environment; 2. Political system: in our country, abroad, legal rights of the Deaf; 3. Social and legal system: social area, compensational aids, legal area.
- Literature
- recommended literature
- Kurz komunikace se sluchově postiženými. [hybridní kniha online]. Brno: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, Masarykova univerzita, 2010. Dostupné z: www2.teiresias.muni.cz/hybridbook/book/tkurzd.
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001.
- Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. [hybridní kniha online]. In: 384/2008. Dostupné také z: www2.teiresias.muni.cz/hybridbook/book/zakon-155.
- KAŠPAR, Zdeněk. Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
- Dictio: Vícejazyčný výkladový slovník online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Dostupné z: www.dictio.info
- LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
- PEŠKOVÁ, Kateřina a kol. Český znakový jazyk pro pedagogy českých neslyšících I., II., III. [DVD]. Praha: Jazykové centrum Ulita, 2011.
- KOTULÁN, J. Školní výuka, zdravotní výchova. [hybridní kniha]. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
- KOMORNÁ, Marie. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. 2. opravené. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Znaková zásoba terminologických pojmů z oboru speciální pedagogika. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005, 1 CD-ROM. info
- Teaching methods
- e-learning; work with image and video
- Assessment methods
- homework, active attitude, work in the class
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/TCZJ53