FF:TIM_B_037 Audiokultury - Informace o předmětu
TIM_B_037 Metody studia audiokultur: teorie a praxe
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Filip Johánek (přednášející)
- Garance
- Mgr. Filip Johánek
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé úterý 14:00–17:40 N21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-INME_) (4)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT)
- Cíle předmětu
- Studující se seznámí s různými teoretickými přístupy k audiokultuře.
Mimo teoretické reflexe zvukového světa se budou zabývat praktickými výstupy audiokultury a konkrétními možnostmi zvukový svět zaznamenávat a modifikovat formou realizací.
Na závěr kurzu budou studující schopni identifikovat základní stavební kameny audiokultury prizmatem probíraných autorských koncepcí a prakticky ji zaznamenávat nebo do ní tvořivě vstupovat. - Výstupy z učení
- Studující bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat konceptuální rámec konkrétního zvukově-uměleckého díla,
- porozumět teoretické studii týkající se audiokultury, zvukového rozměru naší žité reality, zvukově-uměleckého díla,
- orientovat se v základních možnostech tvorby vlastního zvukového díla/zvukové akce,
- pracovat se základním zařízením pro snímání zvuku,
- vnímat své místo ve světe jako svým způsobem místo spolutvůrce zvukového světa a mít k tomu základní teoretickou i praktickou základnu,
- vědomě zvukově intervenovat. - Osnova
- 1. audiokultura, soundscape a sound studies
- 2. mediální ekologie, umění mediální ekologie a akustická ekologie
- 3. field recordings/fonografie/terénní nahrávky a hledisko autorství
- 4. oral history
- 5. aural history
- 6. možnosti prezentace zvukového světa, radioart
- 7. sound art
- Literatura
- doporučená literatura
- Urban Soundscapes as Narrative: Intentions and Interpretations of Field Recordings. DOI: 10.1080/19376529.2015.1083362 Matthew Ronnie Seaward, p. 299-303
- The Sonic Witness: On the Political Potential of Field Recordings in Acoustic Art. Fiebig, G.. Leonardo Music Journal : LMJ : journal of the International Society for the Arts, Sciences and Technology Volume: 25 (2015) ISSN: 0961-1215 Online ISSN: 1531-4
- STERNE, Jonathan. The Sound Studies Reader, Routledge, 2010. ISBN-13: 978-0415771313
- Urban Soundscapes as Narrative: Intentions and Interpretations of Field Recordings. DOI: 10.1080/19376529.2015.1083362 Matthew Ronnie Seaward, p. 299-303
- VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku : teorie a praxe orální historie. 2., přepracované a doplně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 326 stran. ISBN 9788087398623. info
- MOTAL, Jan a Andrea HANÁČKOVÁ. Aktuální stav radio studies. In Radio a TV studies v Čechách a na Slovensku: Flow Conference 01, Filozofická fakulta UP, Olomouc. 2014. info
- Zvukem do hlavy : sondy do současné audiokultury. Edited by Michal Rataj. 1. vydání. Praha: Český rozhlas, 2012, 175 stran. ISBN 9788073312299. info
- ŘIHÁČEK, Tomáš. Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 240 s. EDIS, svazek 3. ISBN 978-80-210-4809-6. info
- HANÁČKOVÁ, Andrea. Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990 - 2005: Poetika žánrů. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2008. info
- VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Muzikus, 2008, 297 s. ISBN 9788086253466. URL info
- RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu : problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. 1. vydání. V Praze: Kant - Karel Kerlický pro AMU, 2007, 160 stran. ISBN 9788086970318. info
- LICHT, Alan. Sound art : beyond music, between categories. Edited by Jim O´Rourke. 1st pub. New York: Rizzoli, 2007, 303 s. ISBN 9780847829699. info
- STERNE, Jonathan. The audible past : cultural origins of sound reproduction. Durham: Duke University Press, 2003, xvi, 450. ISBN 9780822330134. info
- THOMPSON, Emily Ann. The soundscape of modernity : architectural acoustics and the culture of listening in America, 1900-1933. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2002, ix, 500. ISBN 0262201380. info
- GUATTARI, Félix. The three ecologies. 1st pub. London: Athlone press, 2000, xv, 174 s. ISBN 0-485-00408-9. info
- SCHAFER, R. Murray. The soundscape : our sonic environment and the tuning of the world. Rochester: Destiny Books, 1994, xii, 301. ISBN 0892814551. info
- Výukové metody
- Předmět zaměřený na audiokulturu současně probíhá ve více vrstvách reflexe tématu zvuku v naší kultuře a zároveň v praktických aplikacích.
#1 přednášky: teorie, koncepty, kontexty související s audiokulturou: sound studies, aural history, oral history, sound art, field recordings/fonografie/terénní nahrávky, akustická ekologie, mediální ekologie a umění mediální ekologie, radioart a další
#2 cvičení: zvuková procházka, nahrávání v terénu, zvuková intervence, sound design
#3 cvičení: prezentace výstupů ze #2 a diskuse na témata z #1 ve vlastním pořadu na studentském Radiu R při FSS MU
#4 přednášky: prezentace hostů z oboru - Metody hodnocení
- Povinná je 50 % účast na přednáškách a cvičeních a velmi doporučený aktivní přístup k realizacím v terénu a na praktických výstupech (může se jednat o nahrávání zvuku v terénu, zvukové procházky, zvukové intervence, sound design). Povinné je odvysílání jednoho pořadu (ve spolupráci se spolustudujícími a vyučujícím) na studentském Radiu R při FSS MU na jedno z probíraných dílčích témat.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/TIM_B_037