UCJJ04 Didaktika českého jazyka a literatury II

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Zakončení kolokviem je určeno pro sdružené studium, zakončení zkouškou pro jednooborové studium. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. Radek Čech, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. Radek Čech, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Hana Žižková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UCJJ04/01: St 16:00–17:40 D41, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4., L. Taraldsen Medová
UCJJ04/02: Út 10:00–11:40 D41, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4., L. Taraldsen Medová
UCJJ04/03: Po 10:00–11:40 D41, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4., L. Taraldsen Medová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 37/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět UCJJ04 je koncipován jako druhý semestr dvousemestrálního vhledu do didaktiky českého jazyka a literatury. Studenti si po absolvování UCJJ04 upevní a dále prohloubí znalosti základních metod a forem výuky a jsou schopni je vhodně aplikovat na výuku středoškolských témat v jazyce i stylu. Důraz je kladen na participativní metody, práci s literárním textem (sic!) a rozvíjení kritického myšlení. V jednotlivých seminářích jsou představeny a diskutovány vybrané metody současné didaktiky, ty pak studenti aplikují ve svých (reálné situace imitujících) mikrovýstupech; po nich následuje reflexe. Nedílnou součástí semináře je příprava hodin a dalších didaktických materiálů a ukládání a práce s těmito materiály ve studentském portfoliu.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vybrat z repertoáru metod a forem výuky metodu a formu vhodnou pro plánované téma
- metodu a formy výuky dobře aplikovat na dané téma a vhodně ho didakticky uchopit
- vytvořit smysluplnou a různorodou hodinu s použitím E-U-R metody
- vytvořit si návyk na neustálou reflexi vlastní výuky
- vnímat svou touhu po dalším vzdělávání, té touze ideálně i podlehne
Osnova
  • Co mám učit? Frontální výuka Učebnice, jak s nimi pracovat; Struktura a cíl hodiny Evokace, aktivizace, hodnocení a sebehodnocení učitele Algoritmy a jejich využití ve výuce jazyka Model hloubkové struktury výuky Kritické myšlení Aktivizační metody Online nástroje a výuka Interaktivní a skupinové metody Tandem, práce s textem Zážitkové učení, dramatizace Ověřování znalostí, didaktický test a maturita z ČJL.
Literatura
    povinná literatura
  • GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Illustrated by Les Evans. První vydání. [Praha]: Edulab, 2017, xxiii, 365. ISBN 9788090608269. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 8085866323. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 8085937476. info
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 326 stran. ISBN 9788020031198. info
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
    doporučená literatura
  • ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina. Sborník lekcí : program RWCT. Dobříš: Kritické myšlení, z.s., 2020, 157 stran. info
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a Martina ŠMEJKALOVÁ. Průvodce začínajícího češtináře. [Praha]: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2016, 317 stran. ISBN 9788072909490. info
  • KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce : příručka moderního pedagoga. 3. vydání. Brno: Barrister & Principal, 2015, 185 stran. ISBN 9788074850431. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole : vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2009, 158 stran. ISBN 9788024616209. info
  • TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 9788073675271. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 141 s. ISBN 8023946684. info
  • HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? :úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 80-86039-39-0. info
  • KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak : didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 8085787245. info
    neurčeno
  • BOZDĚCHOVÁ Ivana a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy. 2. díl. Učebnice. Brno: Didaktis, 2011. 80 s. ISBN 978-80-7358-172-5.
  • ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 157 s. ISBN 80-7184-711-9. 2., revidované vyd. Praha: Karolinum, 2005. 166 s. ISBN 80-246-0948-7.
  • BOZDĚCHOVÁ Ivana a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy. 2. díl. Pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2011. 80 s. ISBN 978-80-7358-173-2.
  • ADÁMKOVÁ, Petra, Jaroslav ČUŘÍK, Julie DLABAJOVÁ, Eva JANDOVÁ, Michaela KŘIVANCOVÁ, Šárka PEŠKOVÁ, Jindřiška SVOBODOVÁ, Lucie SVOBODOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ, Lucie TARALDSEN MEDOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy : 3.–4. díl : Pracovní sešit. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2012, 103 s. ISBN 978-80-7358-200-5. info
  • ADÁMKOVÁ, Petra, Jaroslav ČUŘÍK, Michal FRÁNEK, Eva JANDOVÁ, Šárka KRPCOVÁ, Michaela KŘIVANCOVÁ, Jindřiška SVOBODOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ a Lucie TARALDSEN MEDOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy: 3.–4. díl: Učebnice. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2012, 128 s. ISBN 978-80-7358-199-2. info
  • ADÁMKOVÁ, Petra, Olga ČELIŠOVÁ, Jitka ČUPOVÁ, Kateřina RYSOVÁ, Květa RYSOVÁ, Pavel ŘEZÁČ, Kateřina SRNSKÁ, Eva SUCHÁNKOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ, Mária TARÁBKOVÁ, Martin VACULÍK a Magdalena VALÁŠKOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy : 1. díl : Pracovní sešit. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2010, 63 s. ISBN 978-80-7358-167-1. info
  • ADÁMKOVÁ, Petra, Olga ČELIŠOVÁ, Jitka ČUPOVÁ, Kateřina RYSOVÁ, Květa RYSOVÁ, Kateřina SRNSKÁ, Eva SUCHÁNKOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ, Mária TARÁBKOVÁ, Martin VACULÍK a Magdalena VALÁŠKOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy : 1. díl : Učebnice. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2010, 64 s. ISBN 978-80-7358-166-4. info
  • MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice : učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2009, 264 stran. ISBN 9788072387793. info
Výukové metody
Diskuse k jednotlivým tématům oborové didaktiky, samostatná prezentace vyučovací hodiny (či její části), kritická reflexe mikrovýstupů; reflexe forem a metod výuky a jejich kritické zhodnocení. Předmět pracuje s principy blended-learning, student tedy v semináři pracuje s oporou o materiály, které si předem nastudoval v interaktivní osnově.
Metody hodnocení
Zakončení kolokviem je určeno pro sdružené studium, zakončení zkouškou pro jednooborové studium. Účast na semináři předpokládá, že student se seznámil v interaktivní osnově se zadaným materiálem. Pro úspěšné ukončení předmětu je nutné splnit následující podmínky:
- aktivní účast na semináři (max. 2 neomluvené absence);
- poučená příprava mikrovýstupu (plán lekce), včetně vhodně a správně formulovaných cílů a způsobů jejich ověření;
- prezentace zadaného mikrovýstupu, vč. využití zadané metody (formy) výuky;
- ústní zkouška nebo kolokvium.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2025/UZCJBE02/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zakončení kolokviem je určeno pro sdružené studium, zakončení zkouškou pro jednooborové studium.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/UCJJ04