FF:UCJJ04 Didaktika ČJ II - Informace o předmětu
UCJJ04 Didaktika českého jazyka a literatury II
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Zakončení kolokviem je určeno pro sdružené studium, zakončení zkouškou pro jednooborové studium. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. Radek Čech, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. Radek Čech, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Hana Žižková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UCJJ04/01: St 16:00–17:40 D41, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4., L. Taraldsen Medová
UCJJ04/02: Út 10:00–11:40 D41, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4., L. Taraldsen Medová
UCJJ04/03: Po 10:00–11:40 D41, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4., L. Taraldsen Medová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 37/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_) (3)
- Cíle předmětu
- Předmět UCJJ04 je koncipován jako druhý semestr dvousemestrálního vhledu do didaktiky českého jazyka a literatury. Studenti si po absolvování UCJJ04 upevní a dále prohloubí znalosti základních metod a forem výuky a jsou schopni je vhodně aplikovat na výuku středoškolských témat v jazyce i stylu. Důraz je kladen na participativní metody, práci s literárním textem (sic!) a rozvíjení kritického myšlení. V jednotlivých seminářích jsou představeny a diskutovány vybrané metody současné didaktiky, ty pak studenti aplikují ve svých (reálné situace imitujících) mikrovýstupech; po nich následuje reflexe. Nedílnou součástí semináře je příprava hodin a dalších didaktických materiálů a ukládání a práce s těmito materiály ve studentském portfoliu.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vybrat z repertoáru metod a forem výuky metodu a formu vhodnou pro plánované téma
- metodu a formy výuky dobře aplikovat na dané téma a vhodně ho didakticky uchopit
- vytvořit smysluplnou a různorodou hodinu s použitím E-U-R metody
- vytvořit si návyk na neustálou reflexi vlastní výuky
- vnímat svou touhu po dalším vzdělávání, té touze ideálně i podlehne - Osnova
- Co mám učit? Frontální výuka Učebnice, jak s nimi pracovat; Struktura a cíl hodiny Evokace, aktivizace, hodnocení a sebehodnocení učitele Algoritmy a jejich využití ve výuce jazyka Model hloubkové struktury výuky Kritické myšlení Aktivizační metody Online nástroje a výuka Interaktivní a skupinové metody Tandem, práce s textem Zážitkové učení, dramatizace Ověřování znalostí, didaktický test a maturita z ČJL.
- Literatura
- povinná literatura
- GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Illustrated by Les Evans. První vydání. [Praha]: Edulab, 2017, xxiii, 365. ISBN 9788090608269. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 8085866323. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 8085937476. info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 326 stran. ISBN 9788020031198. info
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
- doporučená literatura
- ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina. Sborník lekcí : program RWCT. Dobříš: Kritické myšlení, z.s., 2020, 157 stran. info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a Martina ŠMEJKALOVÁ. Průvodce začínajícího češtináře. [Praha]: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2016, 317 stran. ISBN 9788072909490. info
- KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce : příručka moderního pedagoga. 3. vydání. Brno: Barrister & Principal, 2015, 185 stran. ISBN 9788074850431. info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
- DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole : vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2009, 158 stran. ISBN 9788024616209. info
- TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 9788073675271. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 141 s. ISBN 8023946684. info
- HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? :úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 80-86039-39-0. info
- KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak : didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 8085787245. info
- neurčeno
- BOZDĚCHOVÁ Ivana a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy. 2. díl. Učebnice. Brno: Didaktis, 2011. 80 s. ISBN 978-80-7358-172-5.
- ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 157 s. ISBN 80-7184-711-9. 2., revidované vyd. Praha: Karolinum, 2005. 166 s. ISBN 80-246-0948-7.
- BOZDĚCHOVÁ Ivana a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy. 2. díl. Pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2011. 80 s. ISBN 978-80-7358-173-2.
- ADÁMKOVÁ, Petra, Jaroslav ČUŘÍK, Julie DLABAJOVÁ, Eva JANDOVÁ, Michaela KŘIVANCOVÁ, Šárka PEŠKOVÁ, Jindřiška SVOBODOVÁ, Lucie SVOBODOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ, Lucie TARALDSEN MEDOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy : 3.–4. díl : Pracovní sešit. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2012, 103 s. ISBN 978-80-7358-200-5. info
- ADÁMKOVÁ, Petra, Jaroslav ČUŘÍK, Michal FRÁNEK, Eva JANDOVÁ, Šárka KRPCOVÁ, Michaela KŘIVANCOVÁ, Jindřiška SVOBODOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ a Lucie TARALDSEN MEDOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy: 3.–4. díl: Učebnice. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2012, 128 s. ISBN 978-80-7358-199-2. info
- ADÁMKOVÁ, Petra, Olga ČELIŠOVÁ, Jitka ČUPOVÁ, Kateřina RYSOVÁ, Květa RYSOVÁ, Pavel ŘEZÁČ, Kateřina SRNSKÁ, Eva SUCHÁNKOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ, Mária TARÁBKOVÁ, Martin VACULÍK a Magdalena VALÁŠKOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy : 1. díl : Pracovní sešit. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2010, 63 s. ISBN 978-80-7358-167-1. info
- ADÁMKOVÁ, Petra, Olga ČELIŠOVÁ, Jitka ČUPOVÁ, Kateřina RYSOVÁ, Květa RYSOVÁ, Kateřina SRNSKÁ, Eva SUCHÁNKOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ, Mária TARÁBKOVÁ, Martin VACULÍK a Magdalena VALÁŠKOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy : 1. díl : Učebnice. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2010, 64 s. ISBN 978-80-7358-166-4. info
- MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice : učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2009, 264 stran. ISBN 9788072387793. info
- Výukové metody
- Diskuse k jednotlivým tématům oborové didaktiky, samostatná prezentace vyučovací hodiny (či její části), kritická reflexe mikrovýstupů; reflexe forem a metod výuky a jejich kritické zhodnocení. Předmět pracuje s principy blended-learning, student tedy v semináři pracuje s oporou o materiály, které si předem nastudoval v interaktivní osnově.
- Metody hodnocení
- Zakončení kolokviem je určeno pro sdružené studium, zakončení zkouškou pro jednooborové studium.
Účast na semináři předpokládá, že student se seznámil v interaktivní osnově se zadaným materiálem. Pro úspěšné ukončení předmětu je nutné splnit následující podmínky:
- aktivní účast na semináři (max. 2 neomluvené absence);
- poučená příprava mikrovýstupu (plán lekce), včetně vhodně a správně formulovaných cílů a způsobů jejich ověření;
- prezentace zadaného mikrovýstupu, vč. využití zadané metody (formy) výuky;
- ústní zkouška nebo kolokvium. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2025/UZCJBE02/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zakončení kolokviem je určeno pro sdružené studium, zakončení zkouškou pro jednooborové studium.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/UCJJ04