FF:psa_130 Integrativ Psychology - Course Information
psa_130 Integrativ Psychology
Faculty of ArtsAutumn 1998
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Josef Švancara, CSc. (lecturer)
PhDr. Dalibor Vobořil, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts - Prerequisites (in Czech)
- PSA_SZ Bachelor Degree Examination
Absolvování souborné zkoušky - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FF, M-PS)
- Course objectives
- Integrative Psychology Assessment: 1 essay, 1 integrative theoretical paper, 1 oral examination Course description: Higher order thinking, multicultural thinking; integration and differentiation in contemporary psychology; integrating, generalizing and applying topics and theories; contemporary paradigms in psychology
- Syllabus (in Czech)
- Tematické okruhy: 1. Pojetí systému. Pojem diferenciace a integrace. Integrativní pojmy v obecné psychologii, ve vývojové psychologii, v psychologii osobnosti, v sociální psychologii. Jednotlivé poznávací procesy, např. propojení vnímání z hlediska (a) obecně psychologického, (b) metodologického (c) vývojového (d) sociálně psychologického (e) psychopatologického (f) z hlediska možností aplikace v různých oblastech praxe. 2. Antropologické paradigma: člověk jako jednota. Potřeba integrace v období postmoderny. Současná řešení psychofyzického (resp. psychofyziologického) problému (Eccles, Popper a další autoři). Ekologické zaměření v psychologii. 3. Vědomí - nevědomí, vztah vědomí a jáství. 4. Taxonomie činností. 5. Uplatnění integrativního přístupu při rozpracování výzkumných témat: kategoriální, strukturní, vývojový přístup. Kognitivní scénář: výzkum deskriptivní, explorační, normativní, anticipační. (V semináři: zařadit témata empirických výzkumů do jednotlivých prototypů kognitivního scénáře. Generování hypotéz. Kritická úvaha o Popperově požadavku falzifikace.) 6. Mentální reprezentace v interfunkčních vazbách. 7. Integrativní přístupy ke zkoumání schopností. 8. Sekvenčně strukturní model emocí. Kontext poznávacích procesů a prožívání, prožívání a jednání. 9. Adaptace jako psychologická kategorie. Piagetovo pojetí ekvilibrace. 10. Integrační funkce světového názoru. 11. Psychologie souvislostí. Kritická analýza paradigmat v psychologii.
- Assessment methods (in Czech)
- Přednášky, semináře, čtení odborné literatury i zadaných prací, magnetofonové záznamy interdiciplinárních diskusí.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Seminář pouze pro řádné posluchače jednooborového studia; 1.ročník
- Enrolment Statistics (Autumn 1998, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn1998/psa_130