CJBC03 Children Literature I

Faculty of Arts
Autumn 2001
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Karel Palas, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Vlastimil Válek, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Vlastimil Válek, CSc.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Martina Sendlerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The lecture contents from two parts: I.specific conditions and tendencies of development, characteristics of a young adult reader, II. historical development of the genre since 19th century
Syllabus
  • 1. Literature of the genre. 2. Intentional and unintentional part of the genre. 3.-4. Detailed age- devision of a reader. 5.-14. Development of the genre since 18th century
Literature
  • POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže : (od počátků obrození a předchůdců do vzniku socialistické literatury). Vydání 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 stran. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar, Vladimír NEZKUSIL and Jaroslav VORÁČEK. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Albatros, 1985, 480 s. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar and Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost). 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. URL info
  • HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež : (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 245 s. URL info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda and Zdeněk ZAPLETAL. Vývoj teorie a kritiky literatury pro mládež : výbor textů od roku 1945. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1982, 186 s. info
  • TENČÍK, František. Četba mládeže v počátcích obrození. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1962, 107 s. URL info
  • STEJSKAL, Václav. Moderní česká literatura pro děti. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1962, 347 s. info
Assessment methods (in Czech)
Přednáška je zakončena kolokviem. Ke kolokviu se požaduje zvládnutí obecné problematiky, znalost základních vývojových tendencí, tvorby předních spisovatelů pro děti a mládež a nejfrekventovanějších literárních žánrů, opřená o vlastní četbu. Seznam četby posluchači předkládají u kolokvia. S dalším vývojem literatury pro děti a mládež od 80. let 19. století po současnost se posluchači mohou seznámit v přednášce konané v jarním semestru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Přednáška pokračuje v letním semestru.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2016, Autumn 2018, Autumn 2020, Autumn 2022, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2001/CJBC03