FF:PSA_008 Physiological Psychology - Course Information
PSA_008 Physiological Psychology
Faculty of ArtsAutumn 2001
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová - Prerequisites (in Czech)
- PSA_040 Neuroscience
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FF, M-PS) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámení se základními teoriemi chápání vztahu a souvislostí mezi psychickými a tělesnými projevy člověka, filozofické a metodologické otázky vztahu těla a "duše", fyziologická komponenta při psychologickém zkoumání základních psychických stavů a procesů (vědomí, učení, emoce, pozornost, paměť atp.), metody fyziologického zkoumání psychických jevů (např. elektrofyziologie), psychofyziologické aspekty psychopatologie, principy psychosomatiky.
- Syllabus (in Czech)
- Tématické okruhy: 1. Filozofické a metodologické otázky fyziologické psychologie. Fyziologická psychologie, psychofyziologie, biologická psychologie, etologie. Vývoj fyziologické psychologie. Literatura: Damasio, A. R.: Descartesův omyl. MF, Praha 2000 Nosek, J.: Mysl a tělo v analytické filosofii. FILOSOFIA, AV ČR Praha 1997 Penrose, R.: Makrosvět, mikrosvět a lidská mysl. MF, Praha 1999 Pribram, K. H.: Mozek a mysl. Vize 97, Praha 1999 Schwartz , M: Physiologische Psychologie. Beltz-Verlag 1980 2. Genetika a chování. Vývoj chování. Neuroembryologie. Vývojové počátky chování. Sociobiologie. Literatura: Koukolík, F.: O vztahu lidského mozku a chování. Karolinum, Praha 1997 Koukolík, F.: Lidský mozek. Portál, Praha 2000 Michel, G. F., Mooreoová, C. L.: Psychobiologie. Biologické základy vývoje chování. Portál, Praha 1999, zejména s. 134-334. Wilson, E. O.: O lidské přirozenosti. Lidové noviny, Praha 1993 3. Vědomí a jeho psychofyziologické koreláty. Princip asymetrie. Pozornost. Spánek. Elektrofyziologické procesy v psychologickém výzkumu. Literatura: Birbaumer, N., Schmidt, R. F.: Biologische Psychologie. 3. Aufl. Springer - Berlin 1996, kap 22. Faber, J.: EEG do kapsy. TRITON, Praha 1997 Koukolík, F.: Lidský mozek. Portál, Praha 2000, kap. 6., 8. Searle J. R.: Mysl, mozek a věda. MF 1994 Schwartz, M: Physiologische Psychologie. Beltz-Verlag 1980, kap. 5 4. Senzorické procesy. Bolest. Kardivaskulární systém a gastrointestinální systém a fyziologická psychologie Literatura: Birbaumer, N., Schmidt, R. F.: Biologische Psychologie. 3. Aufl. Springer - Berlin 1996, kap. 10.- 11., 15.- 19. Bardin, K. V.: Problémy prahov citlivosti a psychofyzické metódy. SPN, Bratislava 1976 Koukolík, F.: Lidský mozek. Portál, Praha 2000, kap. 2., 5 Melzack, R.: Bolest. Avicenum, Praha 1974 Schwartz, M: Physiologische Psychologie. Beltz-Verlag 1980, kap. 4., 5. 5. Fyziologická psychologie motivace. Žízeň, hlad, sexuální chování. Literatura: Birbaumer, N., Schmidt, R. F.: Biologische Psychologie. 3. Aufl. Springer - Berlin 1996, kap. 25. Homola, M.: Motivace lidského chování. SPN, Praha 1972, kap. 1.-6. Schwartz, M: Physiologische Psychologie. Beltz-Verlag 1980, kap. 8., 9., 10. 6. Fyziologická psychologie emocí. Stres. Literatura: Birbaumer, N., Schmidt, R. F.: Biologische Psychologie. 3. Aufl. Springer - Berlin 1996, kap. 26. Czako, M., Seemannová, M., Bratská, M.: Emócie. SPN, Bratislava 1982, zvl, kap. 4 a 5. Koukolík, F.: Lidský mozek. Portál, Praha 2000, kap. 7 Machač, M., Machačová, H., Hoskovec, J.: Emoce a výkonnost. SPN, Praha 1985 Machačová, H.: Behavioural Prevention of Stress. Karolinum, Praha 1999, kap. 1.,2. Schreiber, V.: Stres. Avicenum, Praha 1985 Schwartz, M: Physiologische Psychologie. Beltz-Verlag 1980, kap. 7. 7. Učení a paměť. Kognitivní procesy, Literatura: Birbaumer, N., Schmidt, R. F.: Biologische Psychologie. 3. Aufl. Springer - Berlin 1996, kap. 24., 27. Koukolík, F.: Lidský mozek. Portál, Praha 2000, kap. 3 Lorenz, K. Z., Hydén, H., Penfield, W., Magoun, H. W., Pribram, K. H.: O biologii učení. Academia, Praha 1974 Vester, F.: Myslet, učit se a zapomínat. Fraus, Praha 1997 8. Perspektivy fyziologické psychologie Literatura: Koukolík, F.: Lidský mozek. Portál, Praha 2000, kap. 11 Základní (povinná) literatura: Birbaumer, N., Schmidt, R. F.: Biologische Psychologie. 3. Aufl. Springer - Berlin 1996. Bösel, R.: Physiologische Psychologie. Berlin-New York 1987 Carlson, N. R.: Foundations of Physiological Psychology. Allyn and Becon, Inc. Boston-London-Sydney-Toronto 1988 Ganong, W. F.: Přehled lékařské fyziologie. H+H Praha 1995, sekce III, s. 101-232. Koukolík, F.: Lidský mozek. Portál, Praha 2000 Michel, G. F., Mooreoová, C. L.: Psychobiologie. Biologické základy vývoje chování. Portál, Praha 1999, zejména s. 134-334. Doporučená literatura: Hassett, J.: A Primer of Psychophysiology. San Francisco 1978, ruský překlad Moskva 1981 Milner, M. R.: Physiological Psychology. New York 1970, ruský překlad Moskva 1973. Rogge, K.-E.: Physiologische Psychologie. Urban+Schwerzenberg, München-Wien-Baltimore 1981 Strelau, J. (red.): Psychologia 1. Gdańsk 2000, kap. 3., 4.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2001/PSA_008