FF:FAVc001 Czech Cinema 1945 - 1957 - Course Information
FAVc001 Czech Cinema 1945 - 1957
Faculty of ArtsAutumn 2004
- Extent and Intensity
- 2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Department of Film Studies and Audiovisual Culture – Faculty of Arts - Timetable
- Mon 16:40–18:15 12
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- Development of Czech cinematography between 1945 and 1957 This class belongs to the cycle of overview lectures on history of Czech and foreign cinematography. The period between 1945 and 1957 follows traditional periods of the development of Czech film, primarily dependent on political history. The period starts at the end of WWII, or more precisely during nationalization of Czechoslovak cinematography and ends by excepting results of 20th rally of the Soviet Communist Party, or by presence of morally critical tone in works from that period. The presented period includes two specific cultural-historical stages divided by the communist takeover but both periods carry signs of a strong ideological concept. The lecture aims at general survey into the development of cinematography in the given period from the structurally changes in the film field, over socially political situation which shaped character of dramaturgy controlled by state. It also focuses on the contemporary film criticism and film production of the pre-war authors, e.g. Otakar Vávra, Martin Frič, Václav Krska, Václav Wasserman and new emerging directors, e.g. Alfréd Radok, Jiří Weiss, Jiří Krejčík, Karel Steklý, Bořivoj Zeman, Vojtěch Jasný etc. Part of the lecture will be devoted also to production of puppet and combined films.
- Syllabus
- Select bibliography: Bartosek, Lubos: Dvě rezisérské generace. (Příspěvek k dějinám českého poválečného filmu). Panoráma 1980, č. 4; Bartosková, Sárka, Bartosek Lubos: Filmové profily. Českoslovenstí scenáristé, reziséři, kameramani, hudební skladatelé a architekti hraných filmů. Praha, Čs. filmový ústav 1986;Benesová, Marie, Stábla, Frantisek, etc.: Obraz člověka v české kinematografii z let 1922, 1932, 1942, 1952, 1963. Praha, Čs. filmový ústav 1969; Boček, Jaroslav: Banská Bystrica. Film a doba 15, 1969, č. 7; Boček, Jaroslav: Kapitoly o filmu. Praha, Orbis 1969; Eismann, Simon: Osudy spolkových biografů v poválečném Československu. Iluminace 11, 1999, č. 4; Elbl, Jindřich: Jak byl znárodněn československý film. Patnáct let filmové politiky 1933-1948. Film a doba 11, 1965, č. 7; Fiala, Milos: Československý film po únoru. Film a doba 14, 1968, č. 2; Fiala, Milos: Rozlet a brzda. (Nase kinematografie v letech 1957-59). Film a doba 15, 1969, č. 2; Havelka, Jiří: Čs. filmové hospodářství 1945-1950. Čs. filmový ústav 1970; Havelka, Jiří: Čs. filmové hospodářství 1951-1955. Čs. filmový ústav 1972; Havelka, Jiří: Kronika naseho filmu. 1989-1965. Praha, Filmový ústav 1965; Klimes, Ivan: Za vizí centrálního řízení filmové výroby (Úvod k edici). Iluminace 12, 2000, č. 4; Macek, Václav, Pastéková, Jelena: Dejiny slovenskej kinematografie. Martin, Osveta 1997; Mares, Petr: Vsemi prostředky hájená kinematografie. Úvodem k edici dokumentu Záznam na pamět. Iluminace 6, 1994, č. 1; Mares, Petr: Politika a pohyblivé obrázky. Spor o dovoz amerických filmů do Československa po druhé světové válce. Iluminace 6, 1994, č. 1; Pecka, Emanuel: Česká sociologie a otázky filmu po druhé světové válce (1945-1970). Iluminace 2, 1990, č. 2; Pistora, Ladislav: Filmoví návstěvníci a kina na území České republiky. Od vzniku filmu do roku. Od roku 1945 do současnosti. Iluminace 9, 1997, č.2; Taussig, Pavel: 11. srpen 1945 - den znárodnění československé kinematografie. Panoráma 1980, č. 3. Selected filmography: Botostroj (K. M. Walló, 1954), Cesta do pravěku (Karel Zeman, 1955), Daleká cesta (Alfréd Radok, 1949), Dnes večer vsechno skončí (Vojtěch Jasný, Karel Kachyňa), Dovolená s Andělem (Bořivoj Zeman, 1952), Jan Zizka ( Otakar Vávra, 1955), Karhanova parta (Václav Wasserman, 1951), Krakatit (Otakar Vávra, 1948), Nástup (Otakar Vávra, 1952), Siréna (Karel Steklý), Staré pověsti české (Jiří Trnka, 1952), Touha (Vojtěch Jasný, 1957), Únos (Ján Kadár, Elmar Klos), Ves v pohraničí (Jiří Krejčík, 1948), Vlčí jáma (Jiří Weiss, 1957), Vstanou noví bojovníci (Jiří Weiss, 1951), Zítra se bude tančit vsude (Vladimír Vlček, 1952), Zocelení (Martin Frič, 1950).
- Assessment methods (in Czech)
- Povinně volitelná přednáška. Ukončení - kolokvium: písemný test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2004/FAVc001