UZPHK2102 Basics of Ethic

Faculty of Arts
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Radim Brázda, Dr. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Dějiny etiky versus systematický přístup k etice Etika-morálka-morální filozofie-praktická filozofie; klíčová díla v dějinách etiky kanonická primární literatura, historické diagonály; užívaná členění etiky a dějin etiky; možné přístupy k výuce etiky Literatura: množství odkazů na literaturu najdete na systematicky zpracovávaných www stránkách přístupných na adrese - http://www.phil.muni.cz/fil/etika/ www stránky věnované dějinám etiky a odkazům na elektronické verze primárních textů z dějin etiky: http://www.phil.muni.cz/fil/etika/texty/dila.html
  • 2) Původ morálky Odkud pochází fenomén morálky? Je morálka součástí lidské invence nebo něčím předhumánním? Teorie o původu a formování morálky. Počátky společenské regulace a představ o dobru. Morálka jako výhoda silnějšího Platón. Jak vzniká morální ctnost Aristoteles. Přirozené podmínky lidstva, zákon přírody a původ nerovnosti T. Hobbes, J.J. Rousseau. Sklony k humanitě D. Hume. Vznešený původ povinnosti I. Kant. Původ morálky Ch. Darwin. Genealogie morálky F. Nietzsche, M. Foucault. Literatura: Ridley, Matt: Původ ctnosti. Portál, Praha 2000 + příslušná pramenná literatura viz www stránky.
  • 3) Co je etika? Základní otázky, problémy, pojmy Význam pojmů morálkaetika. Počátky systematické etiky. Otázky: Co je dobré? Jak žít? Co dělat?Co je spravedlivé? Co je nejvyšším dobrem? Musíme dělat to, co je správné, i když nám to nepřináší osobně žádnou výhodu? Pokud ano, proč? Dělá někdo to, co je správné, i když mu to nepřinese žádnou výhodu? Pokud ano, proč? Můžeme vědět, co je správné? Pokud ano, jak? Literatura: Ricken, F.: Obecná etika. Oikoymenh, Praha 1995.
  • 4) Pojem dobra a jeho klíčová role Pojmy dobro, hodnota. Metaetické přístupy, významy pojmu dobrý Literatura: Kolář, P./Svoboda, J.: Logika a etika. Úvod do metaetiky, Philosophia, Praha 1998.
  • 5) Metaetika, analytická etika, přehled základních metaetických teorií a stanovisek Utilitarismus - konsekvencialismus, realismus, relativismus, morální skepticismus, naturalismus, intuicionismus, emotivismus, univerzální preskriptivismus Literatura: Kolář, P./Svoboda, J.: Logika a etika. Úvod do metaetiky, Philosophia, Praha 1998; základní přiblížení metaetiky rovněž: http://www.phil.muni.cz/fil/etika/texty/metaeteorie.html
  • 6) Základní problémy etiky v tradičních otázkách: Lze morální požadavky zdůvodnit? 6.1 Lze zdůvodnit morálku, je-li bůh mrtvý? Literatura: Platón: Euthyfrón 6.2 Lze zdůvodnit morálku, když je vše relativní? Literatura: Brázda, R.: Srovnávací etika, KLP, Praha 2001. 6.3 Lze zdůvodnit morálku, je-li jedinou naší pohnutkou konání egoismus? Literatura: Wright, R.: Morální zvíře. LN, Praha 1995; též: http://www.phil.muni.cz/fil/etika/kniha/kniha5.html 6.4 Lze zdůvodnit morálku, když naše jednání může být redukováno na zachování druhu? Literatura: Ridley. M.: Genom. Portál, Praha 2001. 6.5 Lze zdůvodnit morálku, jsme-li vystaveni diktátu genů? Literatura: Dawkins, R.: Sobecký gen. Kolumbus, Praha 1998. 6.6 Lze zdůvodnit morálku, když jsou etické požadavky neakceptovatelné? Literatura: Gray, J.: Dvě tváře liberalismu. MF, Praha 2004. 6.7 Lze zdůvodnit morálku, i když je morální vědomí falešným vědomím? Literatura: Schacter, D.L.: Sedm hříchů paměti. Paseka, Praha 2003.
  • 7) Bioetika etika a problémy lidské existence Zrození a problém umělého přerušení těhotenství, smrt a problém pomoci v umírání, problém osoby, smysl života, potěšení a štěstí, co možná největší štěstí pro co největší počet. Literatura: Brázda: Úvod do srovnávací etiky. KLP, Praha 1998; též v elektronické verzi - http://www.phil.muni.cz/fil/etika/kniha/kniha1.html
  • 8) Etika a estetika: užitečné partnerství pro výuku etiky Estetické zprostředkování etického vědění. Morální vzdělávání jako vzájemná hra mezi uměním a etikou role uměleckých inscenacípři analýze morálních fenoménů Literatura: dle vlastního výběru; lze rovněž využít textů tzv. Morálně-infernální abecedy, které jsou dostupné na adrese: http://www.phil.muni.cz/fil/etika/texty/beletrie/se3.html
Literature
  • viz osnova
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin konzultací.
Teacher's information
http://www.phil.muni.cz/fil/etika/
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2004/UZPHK2102