FF:VIKMA01 Learning Society - Course Information
VIKMA01 Learning Society and a Role of a Librarian
Faculty of ArtsAutumn 2004
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Jiří Cejpek, CSc. (lecturer)
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Pavla Kánská
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Iva Dušová - Timetable
- Fri 11:40–13:15 7
- Timetable of Seminar Groups:
VIKMA01/02: No timetable has been entered into IS.
VIKMA01/03: No timetable has been entered into IS.
VIKMA01/04: No timetable has been entered into IS.
VIKMA01/05: No timetable has been entered into IS.
VIKMA01/06: No timetable has been entered into IS.
VIKMA01/07: No timetable has been entered into IS. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Information and Library Studies (programme FF, M-IS) (2)
- Information and Library Studies (programme FF, N-IS) (2)
- Course objectives
- The role of the utopias, visions and prognosis in the contemporary society. The interpretation of the concepts of postindustrial, postmodern, global, information and learning society. The global vision of the education in 21st century and its Czech modification in form of the National Program of Educational Evolution in the Czech Republic. Contemporary librarianship and its theories in broader context of information and communication sciences. The changing role of libraries of different kinds in the process of educational and non-educational systems.
- Syllabus (in Czech)
- Úloha utopií, vizí a prognóz v soudobé společnosti. Výklad pojmů postindustriální, postmoderní, globální, informační a učící se společnost. Úloha UNESCO ve vypracování vize učící se společnosti v dokumentu "Vzdělávání pro 21 století." Analýza tohoto a daqlších dokumentů o současných tendencích a vizích školního a mimiškolského vzdělávání v širších souvislostech informačně komunikačních procesů ve společnosti a vývoje informačních technologií. Role knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby a dalších typů knihoven a jiných informačních institucí ve školním a mimoškolském vzdělávání.
- Literature
- Národní program vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Vyjde r. 2001.
- Cejpek, J.-Knohovnictví v širších souvislostech-vzdělání a povolání. In:7. mezinárodní seminář CASLIN 2000. Vzdělávání knihovníků. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000, nestr.
- Cejpek, J.-Knihovnictví v širších souvislostech. Národní knihovna, č. 10 (1999), č. 6, s. 273-279.
- Učení je skryté bohatství : zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Translated by Michal Jon. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 125 s. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on course enrolment limitations: Prerekvizita se netýká studentů navazujícího magisterského studia.
- Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2004/VIKMA01