VIKMA01 Learning Society and a Role of a Librarian

Faculty of Arts
Autumn 2004
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Jiří Cejpek, CSc. (lecturer)
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavla Kánská
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Iva Dušová
Timetable
Fri 11:40–13:15 7
  • Timetable of Seminar Groups:
VIKMA01/01: No timetable has been entered into IS.
VIKMA01/02: No timetable has been entered into IS.
VIKMA01/03: No timetable has been entered into IS.
VIKMA01/04: No timetable has been entered into IS.
VIKMA01/05: No timetable has been entered into IS.
VIKMA01/06: No timetable has been entered into IS.
VIKMA01/07: No timetable has been entered into IS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The role of the utopias, visions and prognosis in the contemporary society. The interpretation of the concepts of postindustrial, postmodern, global, information and learning society. The global vision of the education in 21st century and its Czech modification in form of the National Program of Educational Evolution in the Czech Republic. Contemporary librarianship and its theories in broader context of information and communication sciences. The changing role of libraries of different kinds in the process of educational and non-educational systems.
Syllabus (in Czech)
  • Úloha utopií, vizí a prognóz v soudobé společnosti. Výklad pojmů postindustriální, postmoderní, globální, informační a učící se společnost. Úloha UNESCO ve vypracování vize učící se společnosti v dokumentu "Vzdělávání pro 21 století." Analýza tohoto a daqlších dokumentů o současných tendencích a vizích školního a mimiškolského vzdělávání v širších souvislostech informačně komunikačních procesů ve společnosti a vývoje informačních technologií. Role knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby a dalších typů knihoven a jiných informačních institucí ve školním a mimoškolském vzdělávání.
Literature
  • Národní program vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Vyjde r. 2001.
  • Cejpek, J.-Knohovnictví v širších souvislostech-vzdělání a povolání. In:7. mezinárodní seminář CASLIN 2000. Vzdělávání knihovníků. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000, nestr.
  • Cejpek, J.-Knihovnictví v širších souvislostech. Národní knihovna, č. 10 (1999), č. 6, s. 273-279.
  • Učení je skryté bohatství : zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Translated by Michal Jon. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 125 s. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on course enrolment limitations: Prerekvizita se netýká studentů navazujícího magisterského studia.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2004/VIKMA01