PSA_052 Consulting Psychology

Faculty of Arts
Autumn 2005
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Soňa Baldrmannová (lecturer), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
Mon 16:40–18:15 zruseno C21
Prerequisites (in Czech)
PSA_0SZ Bachelor Degree Examination || PSA_SZ Bachelor Degree Examination
Literatura. Základní: Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Portál 2001, Matějček, Z.: Vývojové poruchy čtení, SPN, Praha 1974, Matějček, Z., Praxe dětského psychologického poradenství, Praha, SPN 1991, Říčan, P., Krejčířová, D., kol.,: Dětská klinická psychologie, Praha 1997, Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových porucha učení a chování, Portál, 2001. Synovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, Grada, 1995 Další doporučená: Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese, Portál 1997 Matějček, Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí, Portál 1996, Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti, Portál 1996, Fischer, R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál 1995, Úlehla, I.: Umění pomáhat, Renesance, 1996, Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole, Portál 2003, Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Portál, 2001.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Tématické okruhy. 1. Pedagogicko- psychologické poradenství. Aktuální stav, vývoj, vzdělávání, právní předpisy, vztah a spolupráce s dalšími obory, specifika, osobnost psychologa. 2. Poradenská péče o děti a mládež v jednotlivých obdobích života. Poradenský proces, jeho průběh, přehled problémů, diagnostické prostředky, typy vyšetření. 3. Vývojové poruchy řeči. Vývoj řeči v normě a patologii, poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči, poruchy gramatické stavby věty, sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. 4. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etilogie a patogeneze. Klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh, prognóza, diferenciální diagnostika, péče. 5. Pervazivní vývojové poruchy. Autismus. Aspergerův syndrom, schizoidní porucha v dětství. 6. Poruchy aktivity a pozornosti. Hyperaktivita, impulzivita, hyperkinetická porucha, hyperkinetická porucha chování, ADHD. 7. Předškolní období. Opoždění a nerovnoměrnosti vývoje. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Laterální preference jako poradenský problém. 8. Školní období. Zahájení ŠD, činitelé ovlivňující školní výkon. Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností. Specifické potuchy učení- kompenzační možnosti, organizace péče (psychologická péče, postupy speciálně pedagogické nápravy). Nadané děti. Výchovné problémy (záškoláctví, krádeže atd.) 9. Kariérové, profesní poradenství. 10. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Zejména úzkostné poruchy. 11. Děti ohrožené prostředím. Psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte. Prevence. 12. Dítě a školní třída. 13. Školní psychologie.
Syllabus (in Czech)
  • Tématické okruhy. 1. Pedagogicko- psychologické poradenství. Aktuální stav, vývoj, vzdělávání, právní předpisy, vztah a spolupráce s dalšími obory, specifika, osobnost psychologa. 2. Poradenská péče o děti a mládež v jednotlivých obdobích života. Poradenský proces, jeho průběh, přehled problémů, diagnostické prostředky, typy vyšetření. 3. Vývojové poruchy řeči. Vývoj řeči v normě a patologii, poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči, poruchy gramatické stavby věty, sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. 4. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etilogie a patogeneze. Klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh, prognóza, diferenciální diagnostika, péče. 5. Pervazivní vývojové poruchy. Autismus. Aspergerův syndrom, schizoidní porucha v dětství. 6. Poruchy aktivity a pozornosti. Hyperaktivita, impulzivita, hyperkinetická porucha, hyperkinetická porucha chování, ADHD. 7. Předškolní období. Opoždění a nerovnoměrnosti vývoje. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Laterální preference jako poradenský problém. 8. Školní období. Zahájení ŠD, činitelé ovlivňující školní výkon. Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností. Specifické potuchy učení- kompenzační možnosti, organizace péče (psychologická péče, postupy speciálně pedagogické nápravy). Nadané děti. Výchovné problémy (záškoláctví, krádeže atd.) 9. Kariérové, profesní poradenství. 10. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Zejména úzkostné poruchy. 11. Děti ohrožené prostředím. Psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte. Prevence. 12. Dítě a školní třída. 13. Školní psychologie.
Assessment methods (in Czech)
Cíl: Poskytnout přehled problematiky psychologického poradenství pro děti a mládež. Ukončení: Písemná práce v rozsahu 3-5 stran (dle zadaného tématu). Zkouška- písemně.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 1999, Spring 2002, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2005/PSA_052