FF:PSA_052 Consulting Psychology - Course Information
PSA_052 Consulting Psychology
Faculty of ArtsAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Soňa Baldrmannová (lecturer), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová - Timetable
- Mon 16:40–18:15 zruseno C21
- Prerequisites (in Czech)
- PSA_0SZ Bachelor Degree Examination || PSA_SZ Bachelor Degree Examination
Literatura. Základní: Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Portál 2001, Matějček, Z.: Vývojové poruchy čtení, SPN, Praha 1974, Matějček, Z., Praxe dětského psychologického poradenství, Praha, SPN 1991, Říčan, P., Krejčířová, D., kol.,: Dětská klinická psychologie, Praha 1997, Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových porucha učení a chování, Portál, 2001. Synovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, Grada, 1995 Další doporučená: Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese, Portál 1997 Matějček, Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí, Portál 1996, Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti, Portál 1996, Fischer, R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál 1995, Úlehla, I.: Umění pomáhat, Renesance, 1996, Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole, Portál 2003, Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Portál, 2001. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FF, M-PS) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Tématické okruhy. 1. Pedagogicko- psychologické poradenství. Aktuální stav, vývoj, vzdělávání, právní předpisy, vztah a spolupráce s dalšími obory, specifika, osobnost psychologa. 2. Poradenská péče o děti a mládež v jednotlivých obdobích života. Poradenský proces, jeho průběh, přehled problémů, diagnostické prostředky, typy vyšetření. 3. Vývojové poruchy řeči. Vývoj řeči v normě a patologii, poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči, poruchy gramatické stavby věty, sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. 4. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etilogie a patogeneze. Klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh, prognóza, diferenciální diagnostika, péče. 5. Pervazivní vývojové poruchy. Autismus. Aspergerův syndrom, schizoidní porucha v dětství. 6. Poruchy aktivity a pozornosti. Hyperaktivita, impulzivita, hyperkinetická porucha, hyperkinetická porucha chování, ADHD. 7. Předškolní období. Opoždění a nerovnoměrnosti vývoje. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Laterální preference jako poradenský problém. 8. Školní období. Zahájení ŠD, činitelé ovlivňující školní výkon. Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností. Specifické potuchy učení- kompenzační možnosti, organizace péče (psychologická péče, postupy speciálně pedagogické nápravy). Nadané děti. Výchovné problémy (záškoláctví, krádeže atd.) 9. Kariérové, profesní poradenství. 10. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Zejména úzkostné poruchy. 11. Děti ohrožené prostředím. Psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte. Prevence. 12. Dítě a školní třída. 13. Školní psychologie.
- Syllabus (in Czech)
- Tématické okruhy. 1. Pedagogicko- psychologické poradenství. Aktuální stav, vývoj, vzdělávání, právní předpisy, vztah a spolupráce s dalšími obory, specifika, osobnost psychologa. 2. Poradenská péče o děti a mládež v jednotlivých obdobích života. Poradenský proces, jeho průběh, přehled problémů, diagnostické prostředky, typy vyšetření. 3. Vývojové poruchy řeči. Vývoj řeči v normě a patologii, poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči, poruchy gramatické stavby věty, sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. 4. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etilogie a patogeneze. Klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh, prognóza, diferenciální diagnostika, péče. 5. Pervazivní vývojové poruchy. Autismus. Aspergerův syndrom, schizoidní porucha v dětství. 6. Poruchy aktivity a pozornosti. Hyperaktivita, impulzivita, hyperkinetická porucha, hyperkinetická porucha chování, ADHD. 7. Předškolní období. Opoždění a nerovnoměrnosti vývoje. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Laterální preference jako poradenský problém. 8. Školní období. Zahájení ŠD, činitelé ovlivňující školní výkon. Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností. Specifické potuchy učení- kompenzační možnosti, organizace péče (psychologická péče, postupy speciálně pedagogické nápravy). Nadané děti. Výchovné problémy (záškoláctví, krádeže atd.) 9. Kariérové, profesní poradenství. 10. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Zejména úzkostné poruchy. 11. Děti ohrožené prostředím. Psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte. Prevence. 12. Dítě a školní třída. 13. Školní psychologie.
- Assessment methods (in Czech)
- Cíl: Poskytnout přehled problematiky psychologického poradenství pro děti a mládež. Ukončení: Písemná práce v rozsahu 3-5 stran (dle zadaného tématu). Zkouška- písemně.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2005/PSA_052