FF:PSA_057 Psychoterapie dětí - Informace o předmětu
PSA_057 Psychoterapie dětí
Filozofická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- Út 10:00–11:35 C42 a každé liché úterý 7:30–9:55 C11
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_057/sudy: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Slezáčková - Předpoklady
- PSA_0SZ SZ || PSA_SZ PSA_SZ
Aktivní úast na pednáškách a semináích. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem pedmtu je seznámit posluchae se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dtí a dospívajících. Charakter výuky pedmtu je jednak pednáškový jednak seminární. Pednášky jsou orientovány na tzv. obecnou ást psychoterapie dtí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zamena na otázky tzv. speciální psychoterapie dtí a dospívajících.
- Osnova
- Nápl a struktura jednotlivých pednášek je pizpsobována aktuální situaci a potebám student. Osnova pedmtu mže tedy vypadat napíklad takto: Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dtí vs. dosplých ad.) Cíle terapie Fáze terapeutického procesu Katalyzátory (nástroje) procesu terapie Terapie hrou Hra ve vybraných terapeutických pístupech i školách Technika vyprávní píbhu Rodinná terapie Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických pístup a škol, které se zamují na terapeutickou práci s dtmi, dospívajícími a rodinami Nápl a struktura jednotlivých seminá je pizpsobována aktuální situaci a potebám student. Osnova pedmtu mže tedy vypadat napíklad takto: Pehled teorií vývoje v období dtství a dospívání MR a dti s psychotickými projevy Sy ADD, ADHD versus LMD Psychosomatická a primárn somatická onemocnní u dtí možnosti a meze psychoterapie Sy CAN, PTSD Návykové látky a drogová závislost u dtí a dospívajících Obecne predmet zahrnuje tyto tematické okruhy: 1.Fáze terapie 2.Katalyzátory zmny 3.Teorie rodiny a rodinná terapie 4.Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall) 5.Všeobecná teorie systém 6.Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz) 7.Strukturální teorie (Minuchin) 8.Funkcionální teorie (Bowen, Toman) 9.Komunikaní teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)
- Literatura
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
- ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
- HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/~hump/psychoterapie/deti/
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2005/PSA_057