VH_297 Music - Culture - Society 1890-1945

Faculty of Arts
Autumn 2005
Extent and Intensity
1/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
Wed 12:30–14:55 J22
Prerequisites
Basic knowledge of music theory.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The focus is on the key stylistic and compositional developments in the music of the period 1890-1945 analysed in broader cultural and social contexts.
Syllabus (in Czech)
  • 22. 9. 2003 Hudební moderna, secese a "Jugendstil". Rozklad tonality v německé hudbě (R. Strauss, Mahler) [Bek]
  • 29. 9. 2003 Leoš Janáček I. [Štědroň]
  • 6. 10. 2003 Leoš Janáček II. [Štědroň]
  • 13. 10. 2003 Hudba a dekadence: Salome R. Strausse [Bek]
  • 20. 10. 2003 Hudba - symbolismus - impresionismus (Debussy) [Bek]
  • 27. 10. 2003 Hudba a expresionismus. Hudební forma jako labyrint (Schönberg) [Bek]
  • 3. 11. 2003 Prokofjev - Stravinskij [Štědroň]
  • 10. 11. 2003 Dodekafonie jako metoda [Štědroň]
  • 17. 11. 2003 "Junge Klassizität", Nová věcnost a epické hudební divadlo. (Busoni, Hindemith, Weill) [Bek]
  • 24. 11. 2003 Bartók a diatonická flexe [Štědroň]
  • 1. 12. 2003 Šostakovič [Štědroň]
  • 8. 12. 2003 Americká hudba (Ives, Cowell, Copland, Cage) [Bek]
  • 15. 12. 2003 Webern. Serialismus a důsledky [Štědroň]
Literature
  • Die Musik des 20. Jahrhunderts [Danuser] (Podřaz.) : Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Bd. 7, Die Musik des 20. Jahrhunderts [1997, Wiss. Buchgesellschaft]. info
  • WHITTALL, Arnold. Musical composition in the twentieth century. 1st publ. Oxford: Oxford University Press, 1999, vi, 419 s. ISBN 0-19-816684-2. info
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Leoš Janáček a hudba 20. století : paralely, sondy, dokumenty. 1. vyd. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 1998, 301 s. ISBN 80-902197-4-8. info
  • STRUNK, Oliver and Leo TREITLER. Source Readings in Music History. Revised Edition. New York - London: W. W. Norton & Company, 1998, 1552 pp. ISBN 0-393-03752-5. info
  • ADORNO, Theodor W. Philosophie der neuen Musik. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1997, 207 pp. Gesammelte Schriften Band 12. ISBN 3-518-06511-4. info
  • SCHÖNBERG, Arnold. Stil und Gedanke : [Aufsätze zur Musik]. Edited by Ivan Vojtěch. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1992, 243 s. ISBN 3596236169. info
  • The late Romantic era :from the mid-19th century to World War I. Edited by Jim Samson. London: Macmillan Press, 1991, x, 463 s. ISBN 0-333-51602-8. info
  • MORGAN, Robert P. Twentieth-Century Music: A History of Musical Style in Modern Europe and America. New York - London: W. W. Norton & Company, 1990, 554 pp. ISBN 0-393-95272-X. info
  • VOJTĚCH, Ivan. Komentáře 1957-'87. Praha: Panton, 1988. info
  • PŘIBÁŇOVÁ, Svatava. Leoš Janáček. 1. vyd. Praha: Horizont, 1984, 147 s. info
  • SAMSON, Jim. Music in transition :a study of tonal expansion and atonality, 1900-1920. London: J.M. Dent, 1977, 242 s. ISBN 0-460-86150-6. info
  • STRAVINSKY, Igor and Robert CRAFT. Rozhovory s Robertem Craftem. Edited by Ivan Vojtěch, Translated by Jarmila Fastrová - Eva Horová - Herbert. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1967, 476 s. info
  • SCHÖNBERG, Arnold. Dopisy. Translated by Ivan Vojtěch. 1. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965, 253 s. info
  • Skladatelé o hudební poetice 20. století : Copland, Stravinskij, Schoenberg, Berg, Bartók, Martinů, Prokofjev, Honegger, Šostakovič. Edited by Ivan Vojtěch. Vydání první. Praha: Československý spisovatel, 1960, 192 s. info
Assessment methods (in Czech)
Zkouška má písemnou a ústní část. Písemná část zahrnuje jednak esej o rozsahu 18 000 znaků včetně mezer, jednak písemný test konaný ve zkouškovém období. Esej jsou studenti povinni předložit elektronicky nejpozději do 19. 12. 2003. Esej musí být zaměřen na stylovou a kompozičně technickou charakteristiku vybraného díla, musí být psán odborným stylem a zachovávat všechny formální náležitosti vědeckého textu. Přesahy směrem k umělecké kritice či poetickému výkladu jsou zcela nepřípustné. Pokud je student studentem hudební vědy, musí jeho esej argumentovat analyticky a obsahovat notové příklady. V případě studentů jiných oborů tato podmínka neplatí a lze se zaměřit na jiné aspekty. Návrhy na témata esejů musí být podány do 26. 10. 2003 elektronicky na adresu bek@phil.muni.cz a podléhají schválení učitelů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2005/VH_297