FF:PSA_057 Psychoterapie dětí - Informace o předmětu
PSA_057 Psychoterapie dětí
Filozofická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- Út 10:00–11:35 C33, Út 16:40–18:15 C11
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_057/B: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Slezáčková
PSA_057/C: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Humpolíček - Předpoklady
- PSA_0SZ SZ || PSA_SZ PSA_SZ
Aktivní účast na pednáškách a seminářích. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících. Charakter výuky předmětu je jednak přednáškový jednak seminární. Přednášky jsou orientovány na tzv. obecnou část psychoterapie dětí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zaměřena na otázky tzv. speciální psychoterapie dětí a dospívajících.
- Osnova
- Náplň a struktura jednotlivých přednášek je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto: Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dtí vs. dosplých ad.) Cíle terapie Fáze terapeutického procesu Katalyzátory (nástroje) procesu terapie Terapie hrou Hra ve vybraných terapeutických přístupech i školách Technika vyprávění příběhu Rodinná terapie Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinami Náplň a struktura jednotlivých seminářů je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto: Přehled teorií vývoje v období dětství a dospívání MR a dti s psychotickými projevy Sy ADD, ADHD versus LMD Psychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí možnosti a meze psychoterapie Sy CAN, PTSD Návykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajících Obecne předmět zahrnuje tyto tematické okruhy: 1.Fáze terapie 2.Katalyzátory zmny 3.Teorie rodiny a rodinná terapie 4.Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall) 5.Všeobecná teorie systém 6.Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz) 7.Strukturální teorie (Minuchin) 8.Funkcionální teorie (Bowen, Toman) 9.Komunikaní teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)
- Literatura
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
- ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
- HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/~hump/psychoterapie/deti/
Poslední úprava provedena dne: 21.5.2007. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2006/PSA_057