CJBC704 Metamorphosis of a Fairy Tale II

Faculty of Arts
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Luisa Nováková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Eva Zachová
Timetable
Wed 10:00–11:35 C31
Prerequisites (in Czech)
Seminář je určen jak pro studenty bakalářského, tak pro studenty magisterského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 11 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The seminar will be focused on Czech fairy tale (traditional and artificial), mainly in the period of the1960s and in following years. It will freely follow the seminar Metamorphosis of a Fairy Tale. We are going to think about the possibilities of the genre, various ways and types of contemporary fairy tales. We want to draw on texts by famous and also less known authors.
Syllabus
  • – Literary-theoretic basis – Folk fairy tale and its adaptation – Artificial fairy tale – Nonsense fairy tale – Poetic fairy tale – Between a fairy tale and a narrative from the life of children – Folklore resonance in an artificial fairy tale – The language of artificial fairy tales – Fairy tale and its addressee – Authorial book, text, illustration – Development of the genre in the examined period
Literature
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká autorská pohádka (Czech authors´ fairy-tale). 1st ed. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998, 14 pp. ISBN 80-7204-092-8. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 80-7198-548-1. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992, 98 s. ISBN 8070400552. info
  • BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek :proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny, 2000, 335 s. ISBN 80-7106-290-1. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Role vypravěče v pohádkách pro malé čtenáře (Seven Keys to Open the Juvenile Literature of the Last Decade of XX. Century). In URBANOVÁ, Svatava and A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1st ed. Olomouc: Votobia, 2004, p. 91-98. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Metamorfózy dětské literatury :přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999, 191 s. ISBN 80-7198-379-9. info
  • STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádky. 1. vyd. Praha: Baltazar, 1992, 79 s. info
  • VORÁČEK, Jaroslav and Otakar CHALOUPKA. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost). 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Seminář. K zápočtu požaduji samostatný rozbor jednoho konkrétního textu, četbu a účast v následné diskusi, alespoň padesátiprocentní docházku. An individual analysis of a specific text, reading and active participation in following discussions, minimally 50% attendance.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Maximální počet účastníků je 25. Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/CJBC704