FF:DPS002 Basics of pedagogy - Course Information
DPS002 Basics of pedagogy
Faculty of ArtsAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (lecturer), Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (deputy)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Timetable
- each even Friday 8:20–12:25 B32
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/50 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Complementory Pedagogical Studies (programme FF, C-CV) (2)
- Syllabus (in Czech)
- Uvedení do kurzu Základy pedagogiky. Pedagogika jako věda – předmět a metody pedagogiky, její vztah k jiným oborům Základní terminologie. Normativní a explanativní přístup v pedagogice. Soustava pedagogických disciplín.
- Výchova, dědičnost, prostředí, vzájemné vztahy mezi nimi. Typologie výchovných prostředí. Škola a výchova. Rodina a výchova. Další výchovné instituce.
- Učitel - charakteristiky profese, vývoj profesní dráhy učitele – její vrcholy a kritická místa, prestiž učitelského povolání, profesní kompetence a dovednosti učitelů a jejich rozvoj, osobnostní předpoklady, psychická náročnost učitelské profese a možnosti, jak se s ní vyrovnávat
- Pedagogická komunikace – základní koncepty. Specifika výukového dialogu. Kladení otázek. Zdravá a asertivní komunikace ve vyučování. Klima školní třídy. Podpůrné a obranné klima. Vliv učitele na třídní klima. Sociometrie a další nástroje měření klimatu.
- Žák jako subjekt vzdělávání: specifické potřeby a problémy žáků. Koncept „školy pro všechny“, integrativní trend prosazující společné vzdělávání dětí, žáků a studentů s různými individuálními potřebami, jejichž zabezpečení je nezbytné pro jejich úspěšnou edukaci. Charakterizace skupin žáků se zdravotním postižením, zdravotním oslabením, s drobnými funkčními odchylkami. Problémy žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí přivzdělávání, zvláštní nároky žáků mimořádně nadaných. Požadavky na zajištění úspěšného vzdělávání těchto žáků a systémová opatření ve školství.
- Dějiny pedagogiky. Nejvýznamnější osobnosti české i světové pedagogiky. Pedagogický systém J. A. Komenského. Novověká pedagogika – J. Locke, J. J. Rousseau, J. H. Pestalozzi, J. F. Herbart, L. N. Tolstoj a další. Pedagogické směry 20. století – pragmatická pedagogika, pozitivistická pedagogika, pedagogika kultury a duchovědná pedagogika, antipedagogika atd. Alternativní školy. Kořeny reformně pedagogického hnutí, jeho zdroje a s konkrétními snahy o realizaci alternativních školských koncepcí. Významné mezinárodní i české alternativní počiny: Waldorfské školy, koncepce M. Montessori, Daltonský plán, Jenský plán, Zlínské školy aj.
- Vzdělávací systém v České republice. Principy, od nichž se odvíjí konstrukce vzdělávací soustavy a její fungování. Právní východiska vzdělávání, soustava školských předpisů. Systém školských zařízení a vzdělávacích institucí v rámci přípravy na budoucí povolání a možnosti dalšího vzdělávání. Speciální pedagogika.
- Pojem kurikulum, typy kurikula (formální, neformální; zamýšlené, realizované, dosažené atd.). Základní kurikulární dokumenty – rámcové vzdělávací programy a jejich struktura, tvorba školních vzdělávacích programů.
- Vzdělávací politika, její vymezení a základní české i mezinárodní dokumenty. Základní teze obsažené v Bílé knize. Aktuální problémy vzdělávací politiky. Transformace českého školství. Školská legislativa (Školský zákon č. 561/204).
- Inovativní prvky v kurikulu české školy a jejich zakotvení v podobě tzv. průřezových témat: environmentální výchova, mediální výchova, výchova demokratického občana, multikulturní výchova, osobnostní a sociální výchova.
- Závěrečný test
- Literature
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 80-7178-406-0. info
- MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: blokově. - Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- http://plone.phil.muni.cz:8088/wupv/w-studium/studijni-obory/vzdelavani/doplnujici-pedagogicke-studium-dps/
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/DPS002