FF:IM035 Media Theory I - Course Information
IM035 Chapters from a Media Theory I
Faculty of ArtsAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 1/1. 3 credit(s) (plus 1 credit for an exam). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. (lecturer), Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Jitka Leflíková - Timetable
- Thu 11. 10. 16:40–18:15 zruseno D22, 18:20–19:55 B11, Thu 15. 11. 16:40–18:15 zruseno D22, 18:20–19:55 B11, Thu 6. 12. 16:40–18:15 zruseno D22, 18:20–19:55 B11
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theory of Interactive Media (programme FF, B-HS)
- Theory of Interactive Media (programme FF, B-OT) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Anotace kursu: „Kapitoly z dějin a teorie médií I“ představí hlavní tendence v uvažování o médiích od konce 19. století do současnosti s důrazem na problém recepce. Kurs sestává ze tří přednáškových bloků a průběžné komunikace se studenty prostřednictvím informačního servisu MU. Během semestru studenti vypracují 3 krátké eseje (á 5 normostran) na zadaná témata a zveřejní je v daných termínech na stránkách kursu. (Přesná podoba spolupráce a požadavků bude – v závislosti na počtu přihlášených studentů – určena na první přednášce.) termíny přednášek: 11.10. + 15.11. + 20.12. – vždy 16.40-19.55
- Syllabus (in Czech)
- 11.10.07 1. přednáškový blok se věnuje raným úvahám o povaze mediální recepce a „mýtu pasivního publika“. Sleduje genezi deterministického pohledu na účinky moderních médií, jak se utváří v rámci různých disciplín (psychologie, sociologie, filosofie, estetika, fyziologie) a později konstituuje v určitý model vztahu médií a společnosti v teorii komunikace. (termín odevzdání první seminární práce: 4.11.07) Rainer Maria Rilke. Zápisky Malta Lauridse Brigga. Praha: Mladá fronta 1994. *Todd Gitlin, “Media Sociology: The Dominat Paradigm.” Theory and Society. Vol. 6, 1978, No. 2, pp. 205-253. Georg Simmel, „Veľkomestá a duchovný život“ in: O podstate kultúry. Bratislava: Kalligram 2003, s. 34-46. Walter Benjamin, „Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti“ in: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979, s. 17-45. Theodor W. Adorno, „O fetišovém charakteru v hudbě a regresi sluchu“ Divadlo 15, 1964, č. 1, s. 16-22 a č. 2, s. 12-18. Ben Singer, „Modernita, hyperstimuly a vzestup populární senzačnosti“ in: Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004, s. 190-205. 15.11.07 2. přednáška mapuje reakci na tento tradiční model, spočívající v (často podobně extrémním) zdůrazňování aktivity publika, zejm. po druhé světové válce. Předpokladem tohoto kritického přehodnocení tradičního modelu vztahu médií a společnosti je odmítnutí představy homologie mezi povahou média a recipientovy zkušenosti; zdůrazňování aktivního podílu recipientů na utváření smyslu mediálních textů má však často příliš utopický charakter. (termín odevzdání druhé seminární práce: 9.12.07) Michail M. Bachtin, „Úvod“ in: François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance, Praha: Odeon, 1975. *Stuart Hall, „Kódování/dekódování“ Teorie vědy 27, 2005, č. 2, s. 41-58. *Guy Debord, “Report on the Construction of Situations and on the Terms of Organization and Action of the International Situationist Tendency.” in: Tom McDonough (ed.), Guy Debord and the Situationist International. Cambridge – London: The MIT Press 2002, pp. 29-50. *Michel de Certeau, “«Making Do»: Uses and Tactics” in: The Practice of Everyday Life. Berkeley, Unoversity of California Press 1984, pp. 29-42. *Umberto Eco, “The Poetics of the Open Work.” The Open Work. Cambridge: Harvard UP 1989, pp. 1-23. *Jay David Bolter – Richard Grusin, „Imediace, hypermediace, remediace“ Teorie vědy 27, 2005, č. 2, s. 5-40. *Henry Jenkins, Textual Poachers. Television Fans & Participatory Culture. New York – London: Routledge 1992, s 9-49. 20.12.07 3. přednáška, spojená s prezentacemi studentů, se vymezuje vůči oběma extrémním polohám, představeným v předchozích přednáškách, a má za cíl nalézt vyvážený pohled na problém mediální konzumpce na základě analýz konkrétních situací. Témata příspěvků na závěrečný workshop či symposium budou konzultována v průběhu semestru. (termín odevzdání třetí seminární práce: nejpozději 14 dní před koncem zkouškového období) Nicolas Bourriaud, Postprodukce. Praha: Tranzit 2004. * Michael Warner, “Publics and Counterpublics.” Public Culture (“New Imaginaries”). 2002, vol. 14, no. 1, pp. 49-90. Siegfried Kracauer, Zaměstnanci z nejnovějšího německa. Praha: Jednotný svaz soukromých zaměstnanců 1931. Tom Gunning, „Estetika úžasu: raný film a (ne)důvěřivý divák“ in: Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004, s. 149-166. Knut Hickethier, „O dějinách televize jako dějinách sledování: příklad Německa“ in: Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004, s. 485-500. *Steven Best – Douglas Kellner, “Debord, Cybersituations, and the Interactive Spectacle.” Substance 1999, No. 90, pp. 129-156. Hans Herbert Kögler, „Kritická hermeneutika subjektivity“ Teorie vědy 25, 2003, č. 4, s. 107-146.
- Assessment methods (in Czech)
- Hodnocení: Připravenost a participace na přednáškách: 25% Seminární práce (3): 75%
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/IM035