UZPH0136 Thought Experiments

Faculty of Arts
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Marek Picha, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová
Timetable
Tue 13:20–14:55 A11 stara
Prerequisites (in Czech)
aktivita & filozofická drzost & nadšení & optimismus & otevřenost & přímočarost & slušnost & zvídavost
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seminář je koncipován jako cvičení z filozofické metodologie se zaměřením na analýzu hypotetických příkladů. Hlavní náplní semináře je představení myšlenkových experimentů jakožto korektních nástrojů filozofické práce: bude nás zajímat jejich základní vymezení a typologie, budeme se zabývat vztahem myslitelnosti a epistemické hodnoty, a samozřejmě budeme formulovat i základní skeptické postoje vůči myšlenkovým experimentům.
Syllabus (in Czech)
  • 1. myšlenkový (?!) experiment (?!)
  • 2. pochybnosti o ME
  • 3. epistemická hodnota ME
  • 4. myslitelnost
  • 5. logická struktura: ME proti nutnosti
  • 6. logická struktura: ME proti možnosti
  • 7. model, argument
  • 8. kritéria ME
Literature
  • KUHN, Thomas S. The essential tension : selected studies in scientific tradition and change. Chicago: University of Chicago Press, 1977, xxiii, 366. ISBN 0226458059. info
  • MACH, Ernst. Knowledge and error : sketches on the psychology of enquiry. Edited by Erwin N. Hiebert. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company, 1976, xxxviii, 3. ISBN 90-277-0281-0. info
  • Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
  • BURRELL, David. Analogy and philosophical language. New Haven: Yale University Press, 1973, xi, 278 s. ISBN 0-300-01567-4. info
  • HOSPERS, John. An introduction to philosophical analysis. 2. ed. London: Routledge and Kegan Paul, 1967, vii, 629 s. ISBN 0-7100-1560-7. info
Assessment methods (in Czech)
HODNOCENÍ: smysluplná aktivita na semináři (až 20%) + domácí práce (až 40%) + závěrečná případová studie (až 50%). Podmínkou dosažení zápočtu je získání alespoň 70%.
Language of instruction
Czech
Teacher's information
http://www.phil.muni.cz/~picha/metodologie/experimenty.htm
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/UZPH0136