FF:UZPHK2105 Elements of Ethic - Course Information
UZPHK2105 Elements of Ethic
Faculty of ArtsAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Radim Brázda, Dr. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová - Timetable
- Fri 26. 10. 10:00–11:35 B11, Fri 30. 11. 10:00–11:35 B11, Fri 11. 1. 10:00–11:35 B11
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Social Studies Basics (programme FF, N-SS)
- Syllabus (in Czech)
- 1) Dějiny etiky versus systematický přístup k etice Etika-morálka-morální filozofie-praktická filozofie; klíčová díla v dějinách etiky kanonická primární literatura, historické diagonály; užívaná členění etiky a dějin etiky; možné přístupy k výuce etiky Literatura: množství odkazů na literaturu najdete na systematicky zpracovávaných www stránkách přístupných na adrese - http://www.phil.muni.cz/fil/etika/ www stránky věnované dějinám etiky a odkazům na elektronické verze primárních textů z dějin etiky: http://www.phil.muni.cz/fil/etika/texty/dila.html
- 2) Původ morálky Odkud pochází fenomén morálky? Je morálka součástí lidské invence nebo něčím předhumánním? Teorie o původu a formování morálky. Počátky společenské regulace a představ o dobru. Morálka jako výhoda silnějšího Platón. Jak vzniká morální ctnost Aristoteles. Přirozené podmínky lidstva, zákon přírody a původ nerovnosti T. Hobbes, J.J. Rousseau. Sklony k humanitě D. Hume. Vznešený původ povinnosti I. Kant. Původ morálky Ch. Darwin. Genealogie morálky F. Nietzsche, M. Foucault. Literatura: Ridley, Matt: Původ ctnosti. Portál, Praha 2000 + příslušná pramenná literatura viz www stránky.
- 3) Co je etika? Základní otázky, problémy, pojmy Význam pojmů morálkaetika. Počátky systematické etiky. Otázky: Co je dobré? Jak žít? Co dělat?Co je spravedlivé? Co je nejvyšším dobrem? Musíme dělat to, co je správné, i když nám to nepřináší osobně žádnou výhodu? Pokud ano, proč? Dělá někdo to, co je správné, i když mu to nepřinese žádnou výhodu? Pokud ano, proč? Můžeme vědět, co je správné? Pokud ano, jak? Literatura: Ricken, F.: Obecná etika. Oikoymenh, Praha 1995.
- 4) Pojem dobra a jeho klíčová role Pojmy dobro, hodnota. Metaetické přístupy, významy pojmu dobrý Literatura: Kolář, P./Svoboda, J.: Logika a etika. Úvod do metaetiky, Philosophia, Praha 1998.
- 5) Metaetika, analytická etika, přehled základních metaetických teorií a stanovisek Utilitarismus - konsekvencialismus, realismus, relativismus, morální skepticismus, naturalismus, intuicionismus, emotivismus, univerzální preskriptivismus Literatura: Kolář, P./Svoboda, J.: Logika a etika. Úvod do metaetiky, Philosophia, Praha 1998; základní přiblížení metaetiky rovněž: http://www.phil.muni.cz/fil/etika/texty/metaeteorie.html
- 6) Základní problémy etiky v tradičních otázkách: Lze morální požadavky zdůvodnit? 6.1 Lze zdůvodnit morálku, je-li bůh mrtvý? Literatura: Platón: Euthyfrón 6.2 Lze zdůvodnit morálku, když je vše relativní? Literatura: Brázda, R.: Srovnávací etika, KLP, Praha 2001. 6.3 Lze zdůvodnit morálku, je-li jedinou naší pohnutkou konání egoismus? Literatura: Wright, R.: Morální zvíře. LN, Praha 1995; též: http://www.phil.muni.cz/fil/etika/kniha/kniha5.html 6.4 Lze zdůvodnit morálku, když naše jednání může být redukováno na zachování druhu? Literatura: Ridley. M.: Genom. Portál, Praha 2001. 6.5 Lze zdůvodnit morálku, jsme-li vystaveni diktátu genů? Literatura: Dawkins, R.: Sobecký gen. Kolumbus, Praha 1998. 6.6 Lze zdůvodnit morálku, když jsou etické požadavky neakceptovatelné? Literatura: Gray, J.: Dvě tváře liberalismu. MF, Praha 2004. 6.7 Lze zdůvodnit morálku, i když je morální vědomí falešným vědomím? Literatura: Schacter, D.L.: Sedm hříchů paměti. Paseka, Praha 2003.
- 7) Bioetika etika a problémy lidské existence Zrození a problém umělého přerušení těhotenství, smrt a problém pomoci v umírání, problém osoby, smysl života, potěšení a štěstí, co možná největší štěstí pro co největší počet. Literatura: Brázda: Úvod do srovnávací etiky. KLP, Praha 1998; též v elektronické verzi - http://www.phil.muni.cz/fil/etika/kniha/kniha1.html
- 8) Etika a estetika: užitečné partnerství pro výuku etiky Estetické zprostředkování etického vědění. Morální vzdělávání jako vzájemná hra mezi uměním a etikou role uměleckých inscenacípři analýze morálních fenoménů Literatura: dle vlastního výběru; lze rovněž využít textů tzv. Morálně-infernální abecedy, které jsou dostupné na adrese: http://www.phil.muni.cz/fil/etika/texty/beletrie/se3.html
- Literature
- viz osnova
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin konzultací.
- Teacher's information
- http://www.phil.muni.cz/fil/etika/
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/UZPHK2105