CJBC612 O umění interpretace

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Miroslav Mikulášek, DrSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Rozvrh
Čt 15:00–16:35 A42 stara
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Jiné omezení: Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Metodologicky orientovaná přednáška je anatomií „literární herme-neutiky“. Zahrnuje aspekt historický i teoretický. Aspekt historický: reflexe vývoje umění interpretace od antiky (Platón, Aristotelés) přes pozdní starověk (Plótínos, Órigenés, Aurelius Augustinus aj. až po 17. a 20. st. (Flacius, Ernesti, Schleiermacher, Dilthey, Betti, Gadamer aj.). Aspekt teoretický: už v minulosti byla hermeneutika pojímána jako obecné umění výkla-du písemných památek lidského ducha (zvl. biblických textů), založeného na porozumění konstitutivním složkám artefaktu a na průniku do „nitra“ díla i uměleckého procesu.;
Cílem přednášky je myšlenkově inspirovat studenty uměno-vědných oborů k modernímu vnímání uměleckého procesu i pojetí filologicko-filosofické a esteticko-duchovědné exegeze.
Osnova
  • Hermeneutika, umění chápání a výkladu písemných památek ducha = poznávání jevů bytí a umění prostřednictvím Slova (kategorie „slova“ s jeho pojmovou diferenciací: Slovo čili Logos = jméno, znak, komunikát, verbum interius , magické slovo, mýtus, „zjevení“). Umělecké dílo = „duchovní kosmos“, „tropus ducha“ tvůrce (s trsem významů a smyslů), „verbální vesmír“ (integrující logos+eros+cit+duchovnost) s provázaností „vnitřní“ a „vnější formy“ artefaktu aj. Umění hermeneutické interpretace = „zření duchovního kosmu” (Plótínos) = duchovědné poznání „nitra“ a „smyslu“ uměleckého díla (smysl skrytý /logos endiathetos/, smysl zjevný /logos proforikos/), „architektura smyslu“ = sémantické jádro hermeneutiky. V návaznosti na impulzy filosofického myšlení Schleiermachera, Diltheye, Gadamera, Merleau-Pontyho, Ricoeura a jiných myslitelů 20. st. je dané „ars interpretandi hermeneuticae” v přednášce pojímáno jako integrální vědění o umění slova s myšlenkovým jádrem = „ver-bum interius“ (Aurelius Augustinus).
Literatura
  • MIKULÁŠEK, Miroslav. "Zření duchovního kosmu" a "ars interpretandi". Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 200 s. ISBN 9788073685829. info
  • MIKULÁŠEK, Miroslav. Hledání "duše" díla v umění interpretace : genologicko-hermeneutická anamnéza "vnitřní formy" artefaktu a mytopoidních forem narace. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2004, 335 s. ISBN 8086101967. info
  • SZONDI, Peter. Úvod do literární hermeneutiky :studijní vydání přednášek. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 184 s. ISBN 80-7294-094-5. info
  • HORYNA, Břetislav a Pavel KOUBA. Jean Grondin, Úvod do hermeneutiky. překlad Břetislav Horyna. Praha: OIKOYMENH, 1997, 247 s. ISBN 80-86005-43-7. info
Metody hodnocení
Zkouška: vyžaduje se poučená znalost vědních přístupů umění hermeneutické interpretace, osvojení si jejího vědního paradigmatu i procesu myšlení významných představitelů hermeneutiky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, jaro 2008, podzim 2009.