RLB70 Buddhismus v Ladakhu

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kryštof Trávníček (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLB70/P: Čt 18:20–19:55 J22, K. Trávníček
RLB70/K: Pá 17. 10. 16:40–18:15 J31, Pá 14. 11. 16:40–18:15 J31, Pá 12. 12. 16:40–18:15 J31, K. Trávníček
Předpoklady
( RLA10 Buddhismus I || RLKA10 Buddhismus I ) && ( RLA11 Buddhismus II || RLKA11 Buddhismus II )
Vzhledem k nedostatku odborné literatury v češtině, věnované problematice tibetského buddhismu v oblasti severní Indie, je doporučena znalost anglického jazyka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty religionistiky (a rovněž případné zájemce z řad studentů etnologie, dějin umění atd.) s tibetským buddhismem západního Himálaje (dnešní oblast severní Indie, dřívější oblast západního Tibetu), s jeho fosilní i recentní (normativní i žitou) formou a situací, především v dnešním indickém svazovém státě Džammú a Kašmír (oblast Ladaku a Zanskaru) a částečně také v sousedním Himáčalpradéši (oblast Lahaul a Spiti, Dharamsala), Tibetu (Ngari, Guge, Purang) a Pákistánu (gandharský buddhismus, Kašmír). Pozornost kurzu bude věnována historii a genezi tibetského buddhismu ve zmíněných lokalitách v kontextu socio-politicko-kulturních souvislostí, jeho dynamismu a vývoji, či kontaktům západních misionářů, cestovatelů a badatelů s vadžrajánovým buddhismem tohoto regionu, zvláště pak Ladaku. Zvláštní pozornost bude zaměřena na klášterní síť a na mnišský život ladackých buddhistů (monasteriologický úvod, přehled buddhistických náboženských škol a směrů, vývoj sakrální architektury, literatury, buddhistické teologie atd.), na tantrické rituály svázané s tibetským kalendářem, na dvojrozměrnou a trojrozměrnou ikonografii severního ladackého buddhismu, či např. na situaci a postavení marginalizovaných nebo nebuddhistických náboženství a etnických pospolitostí ve zmíněné lokalitě (muslimové, sikhové, křesťané či Monové, Bedové, Pahariové aj.). V neposlední řadě budou diskutována témata současného turistického a globálního impaktu na tibetský buddhismus severní Indie/Ladaku (otázky kulturních kontaktů: modifikace?, transformace?, kontinuita?, degradace?, desakralizace?, dekontextualizace? či problematika rituálního sponzoringu v ladackém buddhismu atd.). Celý průběh kurzu bude doprovázen prezentací audiovizuálního materiálu, reflektujícího nastíněná témata.
Osnova
  • 0. (18. 9.) - Úvodní hodina/informativní schůzka: organizační pokyny; 1. (25. 9.) - Geografický, historický, metodologický, lingvistický a buddhologický úvod; doporučená literatura; 2. (2. 10.) - Tibetský buddhismus západního Himálaje: základní charakteristika a historický přehled – vznik a vývoj; 3. (9. 10.) - Tibetský buddhismus Ladaku: základní charakteristika a historický přehled – vznik a vývoj; 4. (16. 10.) - Monasteriologie I: klášterní síť Džammú a Kašmíru (oblast Ladaku a Zanskaru); školy tib. buddhismu; 5. (23. 10.) - Monasteriologie II: klášterní síť Džammú a Kašmíru (oblast Ladaku a Zanskaru); školy tib. buddhismu; 6. (30. 10.) - Monasteriologie III: mnišský život a hierarchie; sakrální architektura klášterních okrsků; buddhistický kánon a teologie; 7. (6. 11.) - Ikonografické souvislosti: dvojrozměrná a trojrozměrná ikonografie tibetského buddhismu studovaného regionu; 8. (13. 11.) - Tantrické rituály a svátky I: buddhistické rituály a tib. kalendář; 9. (20. 11.) - Tantrické rituály a svátky II: čhamové buddhistické tance a tib. kalendář; 10. (27. 11.) - Prezentace seminárních prací/Multikulturní situace: marginální náboženské systémy a etnické pospolitosti Ladaku; 11. (4. 12.) - Prezentace seminárních prací/Témata současnosti: turistický a globální impakt na tibetský buddhismus severní Indie (otázky kulturních kontaktů: modifikace?, transformace?, kontinuita?, degradace?, desakralizace?, dekontextualizace? či problematika rituálního sponzoringu v ladackém buddhismu atd. – debata; 12. (11. 12.) - Prezentace seminárních prací/Interaktivní seminář zaměřen na téma dle dohody (např. buddhistické texty Ladaku, možnosti buddhologického studia a terénního výzkumu v Ladaku, významné postavy Ladaku, institucionalizace a edukační struktura ladackého buddhismu atd.); přednáška pozvaného hosta či studenta; promítání audiovizuálního materiálu na požadované téma či návštěva případné relevantní výstavy s kurzem související; 13. (18. 12.) - Prezentace seminárních prací/Závěrečné shrnutí: skupinová rozprava/kolokvium. Přednášky pro studenty kombinovaného studia proběhnou: 1. (Pá 17. 10. - támata 1 až 4 viz osnova kurzu pro prezenční studium); 2. (Pá 14. 11. - témata 5 až 8 viz osnova kurzu); 3. (Pá 12. 12. - témata 9 až 13 viz osnova kurzu).
Literatura
  • ŽAGABPA, Cipön Wangčhug Dedän. Dějiny Tibetu. Translated by Josef Kolmaš. Praha: Lidové noviny, 2000, 428 s. ISBN 80-7106-410-6. info
  • SNELLGROVE, David a Hugh RICHARDSON. A cultural history of Tibet. Boston: Shambhala, 1995, 309 s. ISBN 1-57062-102-0. info
  • STRNAD, Jaroslav. Dějiny Indie. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny, 2003, 1185 s. ISBN 80-7106-493-9. info
  • Francke, A. H., A History of Western Tibet. One of the Unknown Empires, New Delhi: Pilgrims Book Pvt. Ltd. 1998 (1. vydání z r. 1907).
  • Crook, J. – Low, J., The Yogins of Ladakh. A Pilgrimage Among The Hermits of the Buddhist Himalayas, New Delhi: Motilal Banarsidass Publishers 2007.
  • Cunningham, A., Ladak. Physical, Statistical & Historical with Notices of the Surrounding Countries, Varanasi: Pilgrims Publishing 2005.(1. vydání z r. 1853).
Metody hodnocení
(a) přiměřená aktivita a účast; (b) u studentů religionistiky vypracování seminární práce - s poznámkovým aparátem a seznamem použité literatury v rozsahu min. 5 normostran - na zvolené téma a její prezentace v rámci kurzu, a úspěšné absolvování závěrečného kolokvia; (c) u studentů nereligionistů úspěšné absolvování závěrečného kolokvia či vypracování seminární práce uvedených parametrů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011.