FF:JAPX107 Identita moderního Japonska - Informace o předmětu
JAPX107 Identita moderního Japonska
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Bc. Mgr. Jakub Havlíček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. RNDr. Václav Blažek, CSc.
Seminář japonských studií - projekt OPVK – Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 8:20–9:55 zruseno D22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 140 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/140, pouze zareg.: 0/140, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/140 - Cíle předmětu
- Cílem kurzu je uvést posluchače do problematiky konstrukce a reprodukce sociálních identit v moderním Japonsku, se zaměřením na historické období po roce 1868, se zvláštním důrazem na problematiku národní identity. Kurz je zaměřen na sociologické a antropologické teorie spojené s procesy vytváření sociálních identit v moderním Japonsku.
Student je po absolvování kurzu schopen
popsat procesy konstrukce a reprodukce sociálních identit v moderním Japonsku;
vysvětlit tyto procesy v kontextu současných sociologických a antropologických teorií;
demonstrovat na příkladu moderního Japonska způsoby, jimiž jsou sociální identity v moderních společnostech vytvářeny a reprodukovány;
charakterizovat procesy, v nichž jsou určité jevy vybírány jako rozlišujícími znaky majoritní japonské kultury;
zhodnotit kriticky roli procesů konstrukce sociálních identit v dějinách moderního Japonska. - Osnova
- 0. Úvodní informace ke kurzu;
- 1. Koncepce identity v sociálních vědách;
- 2. Národní identita: teorie etnicity, národa a nacionalismu;
- 4. Etnogeneze na japonských ostrovech;
- 5. Tvorba a „dekonstrukce“ japonské národní identity;
- 6. Nihondžinron – teorie o japonské kultuře a společnosti;
- 7. Proces vytváření majoritní kultury v moderním Japonsku;
- 8. Japonsko a stereotypy: studijní projekce filmu Franka Capry „Know Your Enemy: Japan“;
- 9. Gender, rodina a práce - role ženy a muže v japonské společnosti;
- 10. Role výchovně-vzdělávacího systému v procesu tvorby a reprodukce sociálních identit;
- 11. Místní identita, lokální tradice;
- 12. Problematika menšin, starousedlíci a přistěhovalci, cizinci v Japonsku; multikulturalismus;
- 13. Závěrečné shrnutí a diskuse.
- Literatura
- A companion to the anthropology of Japan. Edited by Jennifer Robertson. 1st pub. Malden: Blackwell Publishing, 2005, xxiii, 518. ISBN 9780631229551. info
- Befu, Harumi (2001), Hegemony of Homogeneity. An Anthropological Analysis of Nihonjinron, Melbourne: Trans Pacific Press.
- Morris-Suzuki, Tessa (1998), Re-Inventing Japan. Time, Space, Nation, New York: M. E. Sharpe, Inc.
- Yoshino, Kosaku (1992), Cultural Nationalism in Contemporary Japan, A Sociological Enquiry, London, New York: Routledge.
- Výukové metody
- Teoretická příprava - přednášky, studijní komentovaná projekce filmu, diskuze.
- Metody hodnocení
- Závěrečný písemný test, k úspěšnému zvládnutí zkoušky je potřeba dosáhnou alespoň 70 bodů ze 100. Podmínkou je pravidelná účast na výuce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/JAPX107