MUII167 Practice in museum pedagogy I.

Faculty of Arts
Autumn 2009
Extent and Intensity
0/4. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Pavel Holman
Prerequisites
MUII07 Muzejní pedagogika MUII43 Muzejní didaktika I.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 10 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/10, only registered: 0/10
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course of the Museum education practice is to offer to students preparation and following realisation of museum education activity according to the idea of chosen museum institution. At the end of this course students will be able to apply theoretical knowledge and gain practical experience in preparation and realization of educational activities in the space of real museum or cultural institution.
Syllabus
  • 1. The identification of chosen museum institution and its educational activities. 2. The choice of the subjects of educational programm and sequences of its preparation. 3. Realization of educational programm in chosen museum institution.
Literature
  • BENEŠ, Josef. Kulturně výchovná činnost muzeí I. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 153 s.
  • BENEŠ, Josef. Kulturně výchovná činnost muzeí II. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 109 s.
  • BENEŠ, Josef. Muzeum a výchova. Praha : Ústav pro informace a řízení v kultuře, 1980.
  • BLACK, Graham. The Engaging Museum : Developing Museums for Visitors Involvement. Routledge 2005. 308 s. ISBN-13: 978-0-415-34557-6.
  • BRABCOVÁ, Alexandra. (ed.). Brána muzea otevřená : průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod : Juko; Praha : Nadace Open Society Fund, [2003]. 583 s. ISBN 80-86213-28-5.
  • CAULTON, Tim. Hands-on Exhibitions : Managing Interactive Museums and Science Centres. London, New York : Routledge, 2002. 155 s. ISBN 0-415-16522-9.
  • DURBIN, G., MORRIS, S., WILKINSON, S. Učení z předmětů (manuál učitele). Praha : Open Society Fund, 2001. 33 s.
  • FALK, John H., DIERKING, Lynn D. Learning from Museums : Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford : AltaMira Press, 2000. 272 s. ISBN 0-7425-0295-3.
  • HAVLÍK, Vladimír, HRBEK, David, ŠOBÁŇ, Marek. Škola muzejní pedagogiky 6. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 121 s. ISBN 978-80-244-1871-1.
  • HEIN, George E. Learning in the Museum. London, New York : Routledge, 2002. 203 s. ISBN 0-415-09776-2.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. Jak napsat vzdělávací strategii muzea. Praha : Open Society Fund, 1999. 35 s.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London, New York : Routledge, 1994. 340 s. ISBN 0-415-11287-7.
  • HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno : Akademické nakladatelství CERM, 1998. 142 s. ISBN 80-7
  • JŮVA, Vladimír jun. Dětské muzeum : edukační fenomén pro 21. století. Brno : Paido, 2004. 263 s. ISBN 80-7315-090-5.
  • JŮVA, Vladimír jun. Výchovné možnosti muzea. Brno : Vladimír Jůva, 1992.
  • JŮVA, Vladimír jun. Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno : Paido, 1994. 159 s. ISBN 80-901737-2-1.
  • KUŽEL, Stanislav. Interpretace v muzeu, aneb : den bez divochů a průvodců. Praha : Open Society Fund, 1999. 80 s.
  • LICHTWARK, Alfred. Výcvik nazírání na díla umělecká. Praha : Dědictví Komenského, 1915. 72 s. Příloha Věstníku Dědictví Komenského v Praze, roč. 1914 – 1915, č. 8.
  • Profesní etický kodex ICOM. Doporučení UNESCO o muzeích, kulturním a přírodním dědictví. Praha : Český výbor ICOM, Asociace českých a moravskoslezských muzeí a galerií, 1994. 57 s.
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově – Artefiletika. Praha : Karolinum UK, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
  • SLAVÍK, Jan, WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění II (teorie a praxe artefiletiky). Praha : UK PedF, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • SPOUSTA, Vladimír. Krása, umění a výchova. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 130 s. ISBN 80-210-1196-3.
  • SPOUSTA, Vladimír a kol. Metody a formy výchovy ve volném čase : kultura a umění ve výchově. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1996. 82 s. ISBN 80-210-1275-7.
  • STŘELEC, Stanislav a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. 1. vyd. Brno : Paido, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-73.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Škola muzejní pedagogiky 1 : poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 131 s. ISBN 978-80-244-1866-7.
  • TALBOYS, Graeme K. Museum Educator s Handbook. Aldershot, Brookfield : Gower, 2000. ISBN 0-556-08173-3.
  • VANČÁT, J. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : Sdružení MAC, 2003.
Teaching methods
group projects, study visit
Assessment methods
The course is based on consultations of the subjects of educational programm in sequences of its preparation. At the end of this course is realization of students educational programms in chosen museum institutions.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2009/MUII167