FF:PG42B86 Předškolní pedagogika - Informace o předmětu
PG42B86 Předškolní pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V kurzu je věnována nejprve pozornost rodinné socializaci předškolního dítěte, neboť právě pro období od narození po jeho vstup do školy chápeme význam rodiny a rodinné výchovy jako mimořádný. V přehledné podobě jsou potom připomenuty hlavní teorie a přístupy předškolní pedagogiky (Fröbel, Montessoriová, Piaget) a jejich realizace v současných předškolních institucích. Součástí kurzu je i diskuse o postavení institucionální předškolní péče ve výchově dítěte do šesti let věku, otázky školní zralosti a kooperace mezi mateřskou školou a školou, mezi mateřskou školou a rodinou. Kurz je doplněn o praktickou zkušenost formou návštěv vybraných mateřských škol, případně jeslí. Student v tomto kurzu získá představu o předškolní pedagogice jako důležitém pedagogickém oboru a současně má na základě vlastní analýzy vybraného předškolního zařízení možnost vytvořit si názor na aktuální stav předškolní výchovy a péče v ČR.
- Osnova
- (1) Vymezení témat, literatura, zadání seminárních prací, informace o OMEP a o dalších organizacích zabývajících se předškolní výchovou.
- (2) Vývojová pedagogika: 0 – 3 (různé oblasti vývoje podle příslušného věku).
- (3) Vývojová pedagogika: 4 – 6 (různé oblasti vývoje podle příslušného věku).
- (4) Kognitivní rozvoj a učení předškolního dítěte v klasických teoriích (Montessoriová, Piaget, Vygotský).
- (5) Současné názory na učení a rozvoj předškolního dítěte a jejich realizace (Gardner, na příkladu programu „Začít spolu“).
- (6) Význam hry pro kognitivní, emocionální a sociální rozvoj a rozvoj řeči, podpora ze strany dospělých, hračka pro dítě předškolního věku.
- (7) Počátky institucionální předškolní péče (Svoboda, Froebel), vývoj ve 20. století u nás.
- (8) Současný stav institucí pro děti předškolního věku u nás, institucionální a (versus) rodinná péče o předškolní dítě v současnosti a možnosti řešení tohoto vztahu.
- (9) Aktuální témata předškolní pedagogiky v současnosti (z výsledků mezinárodního výzkumu OECD o předškolní péči a výchově).
- (10) Prezentace výsledků individuálních návštěv předškolních institucí.
- (11) Prezentace výsledků individuálních návštěv předškolních institucí.
- (12) Prezentace seminárních prací – kontroverzní otázky pedagogiky předškolního věku: výuka cizích jazyků, sexuální výchova, mediální výchova, příprava dítěte na vstup do školy a případné další.
- Literatura
- RABUŠICOVÁ, Milada. Jak žije evropská rodina (1). Informatorium 3-8 : časopis pro mateřské školy a školní družiny. Praha: Portál, 1999, říjen 1999, č. 8, s. 4-5. info
- RABUŠICOVÁ, Milada. Jak žije evropská rodina (2). Informatorium 3-8 : časopis pro mateřské školy a školní družiny. Praha: Portál, 1999, listopad, č. 9, s. 6-7. info
- DINKMEYER, Don C., Gary D. MCKAY a Bohuslava BOUČKOVÁ. STEP : efektivní výchova krok za krokem. První vydání. Praha: Portál, 1996, 143 stran. ISBN 8085282925. info
- JEŘÁBKOVÁ, Blanka. Mateřská škola jako životní prostor. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1993, 231 s. ISBN 802100830X. info
- GRUNELIUSOVÁ, Elisabeth. Výchova v raném dětském věku :školky s waldorfskou pedagogikou. Edited by Helmut von Kügelgen, Translated by Milada Luňáčková. 1. vyd. Praha: Baltazar, 1992, 59 s. ISBN 80-900307-3-4. info
- OPRAVILOVÁ, Eva. Dítě si hraje a poznává svět : metodika rozvíjení poznání dětí v mateřské škole. 1. vyd. Praha: SPN, 1988, 179 s. : i. info
- DOSTÁL, Antonín Maria a Eva OPRAVILOVÁ. Úvod do předškolní pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 263 s. URL info
- BEDNÁŘOVÁ, Helena. ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. Vyd. 2., dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 248 s. URL info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse a prezentace výsledků z návštěv v předškolních zařízeních.
- Metody hodnocení
- Prezentace seminární práce.
- Informace učitele
- Literatura:
ABC rodinné výchovy 1. Dítě předškolního věku. SPN, Praha, 1969. Andersonová, Fischgrundová, Lobascherová: Dobrý start do školy. Portál, Praha, 1993.
Dostál, A. M., Opravilová, E.: Úvod do předškolní pedagogiky. SPN, Praha, 1985.
Gruneliusová, M. E.: Výchova v raném dětském věku. Praha, 1994.
Jeřábková: Mateřská škola jako životní prostor. Portál, Praha
Melhuish, E. C.: Předškolní péče a výchova: poučení z 20. pro 21. století. Pedagogika, č. 4, 1993.
Opravilová, E.: Dítě si hraje a poznává svět. SPN, Praha, 1988.
Opravilová, E.: Otazníky předškolní výchovy. Pedagogika, č. 3, 1992.
Pre-school and Primary Education in the European Union. EURYDICE, Brussels 1995.
Rabušicová, M: Péče o dítě v mezinárodním srovnání. Predškolská výchova, červen 1991-92, roč. 46, č. 10.
Rabušicová, M.: Jak žije evropská rodina (1). Informatorium 3-8, č. 8, říjen 1999.
Rabušicová, M.: Jak žije evropská rodina (2). Informatorium 3-8, č. 9, listopad 1999. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/PG42B86