PSA_023 Psychodiagnostika dospělých

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc. (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Po 10:00–13:15 zruseno C21
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ
Předmět navazuje na Metodologii I a II, Základy psychodiagnostiky a další disciplíny, zabývající se osobnostní strukturou a jejími charakteristikami. Navazuje na něj mj. Psychodiagnostika dětí, Psychoterapie apod.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je předložit systematický přehled psychodiagnostických metod, stručně připomenout zásady jejich konstrukce a psychometrické vlastnosti a poskytnout studentům nástroje k poznávání lidské psychiky.
Osnova
  • Okruhy otázek z Psychodiagnostiky dospělých

    Psychometrické vlastnosti diagnostických metod

    Klinické metody: pozorování

    Klinické metody: rozhovor

    Klinické metody: anamnéza

    Výkonové testy: princip, přehled, dělení

    Testy inteligence: princip, přehled, dělení

    Jednoduché testy inteligence: Kohsovy kostky, D 48 Domino

    Jednoduché testy inteligence: Ravenovy progresivní matrice (Standard PM, Advanced PM)

    Jednoduché testy inteligence: UNESCO, Krátký verbální inteligenční test KVIT, C.F. 2A

    Komplexní testy inteligence: Wechsler - Bellevue, WAIS-R, WAIS – III

    Komplexní testy inteligence: Meiliho Analytický test inteligence (AIT)

    Komplexní testy inteligence: Amthauerův Test struktury inteligence (I-S-T)

    Komplexní testy inteligence: T.I.P., Orientační zkouška, Mannheimský inteligenční test MIT

    Testy paměti : W-M, W-M III, ŠAP, LGT-3

    Testy kreativity: Torranceho test, Kreatos

    Testy parciálních a kombinovaných schopností: Bourdonův test, Test diferenciace schopností DAT, GABT

    Testy parciálních a kombinovaných schopností: Instrukce, Názorové řady, Číselné řady, Tvarový skládací test, Sčítací zkouška

    Testy parciálních a kombinovaných schopností: S test, DRČ, Test čtverců, Test koncentrace pozornosti, Test laterality

    Testy uměleckých schopností ( Seashore, Wing, Meier ) a technických schopností ( PFB, Loeweho pyramida, Soeweho kostka)

    Testy verbálních schopností ( Doplňování vět, G zkouška ) a matematických schopností (Kalkulia I + II)

    Testy organicity: Vizuální retenční test Bentonův, Minnesotský percepčně diagnostický test

    Testy organicity: Bender - Gestalt test , Perceptual Maze Test (Elithorn )

    Testy organicity: Grassiho test, Test organické integrity OIT

    Testy organicity : DCS Weidlichové, Test Grahamové – Kendallové

    Testy organicity: Test hledání písmen LFT, Test kreslení dráhy, Halstead-Reitanova neuropsychologická baterie

    Testy osobnosti: princip, přehled, dělení

    Projektivní testy: princip, přehled, dělení

    Verbální projektivní metody: Rorschachův test, Zulligerovy testy, HIT

    Verbální projektivní metody: Slovní asociační experiment, Test doplňování vět

    Verbální projektivní metody: TAT

    Verbální projektivní metody: Rosenzweigův frustrační test

    Verbální projektivní metody: Hand test, MAPS, Szondiho test

    Grafické projektivní metody: Warteggův test, Myokinetická psychodiagnostika

    Grafické projektivní metody: Kresba postavy (Machoverová DAP, Baltrusch FDT)

    Grafické projektivní metody: Kochův test stromu, Test tří stromů

    Grafické projektivní metody: MDZT, H-T-P

    Projektivní metody volby: Lüscherův test, Mozaikový test Lowenfeldové LMT

    Projektivní metody volby: Barevný pyramidový test, CAE

    Objektivní testy osobnosti: Porteusovy labyrinty, Zrcadlové kreslení, Stroopův test

    Objektivní testy osobnost: Witkinovy testy

    Dotazníkové metody: princip, přehled, dělení

    Jednodimenzionální dotazníky a inventáře: Gordonova škála autonomie, Rotterova škála I-E

    Jednodimenzionální dotazníky a inventáře: Test hodnot AVL, testy hierarchie hodnot (Rokeach), zájmové dotazníky ( Strong, Kuder, Baumgartenová)

    Jednodimenzionální dotazníky a inventáře: BQMI, VVIQ, VVQ

    Jednodimenzionální dotazníky a inventáře: MMQ, N-5, ŽIS, MAS, IPAT, KSAT

    Jednodimenzionální dotazníky a inventáře: Caprarovy dotazníky, Buss-Durkee B-D-I

    Jednodimenzionální dotazníky a inventáře: psychosomatika, alexithymie (TAS, BIQ, AAS), typ chování A (Framingham Type A Scale, Jenkins aktivity Survay, CAS, ANIM, DMI (Defense Mechanism Inventory), (Plutchik LSI (Life Style Index)

    Multidimenzionální dotazníky a inventáře: BOD/h/, KUD, Guilford - Zimmermanův dotazník

    Multidimenzionální dotazníky a inventáře: TE-ZA-DO, Bellův dotazník přizpůsobivosti, Cornell index 3, RSSSI

    Multidimenzionální dotazníky a inventáře: Minnesotský inventář MMPI, MMPI – 2

    Multidimenzionální dotazníky a inventáře: Dotazník interpersonální diagnózy ICL

    Multidimenzionální dotazníky a inventáře: Eysenckovy dotazníky (EPI, EOD, DOPEN)

    Multidimenzionální dotazníky a inventáře: Bernreuterův BPI, Kalifornský psychologický inventář CPI, EPPS

    Multidimenzionální dotazníky a inventáře: Dotazník interpersonální orientace FIRO-B, IHAVEZ, SUPOS

    Multidimenzionální dotazníky a inventáře: Cattellův dotazník 16 PF, Mitteneckerův P.I.Test

    Multidimenzionální dotazníky a inventáře: Big Five, Logo Test

    Multidimenzionální dotazníky a inventáře: Freiburský osobnostní dotazník FPI, Osobnostní dotazník (Miglierini)

    Posuzovací stupnice - princip, přehled, dělení

    Sebeposuzovací stupnice

    Objektivní posuzovací stupnice

    Psaní psychologického nálezu
Literatura
  • Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Portál, Praha 1999.
  • SVOBODA, Mojmír, O. KONDÁŠ a A. STANČÁK. Psychodiagnostika dospelých. Martin: Osveta, 1992. ISBN 80-217-0357-1. info
  • SVOBODA, Mojmír. Metody psychologické diagnostiky dospělých. Praha: CAPA, 1992. ISBN 80-7064-036-5. info
  • Svoboda,M., Řehan, V. a kol. (2004). Aplikovaná psychodiagnostika v České republice.Brno:MSD.
  • Stančák, A. (1996). Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky: Psychoprof.
  • Říčan, P., Ženatý, J. (1998). K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  • Šípek, J. (1996). Projekce a projektivní metody v psychodiagnostice. Praha: Propsy.
Výukové metody
Výuka je založena na multimediálních interaktivních přednáškách s využitím praktických ukázek psychodiagnostických metod.
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednou týdně a je zakončena zápočtem a zkouškou. Psychodiagnostické metody (dospělých i dětí a rovněž Základy psychodiagnostiky) jsou povinnou součástí Státní závěrečné zkoušky.
Informace učitele
Poslední úprava 15.5.2007 Prof. Mojmír Svoboda Úprava výukových metod: 29.11.2009 Dr. Humpolíček
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.