PSB_151 Psychology of people with eye handicap

Faculty of Arts
Autumn 2009
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PaedDr. Michal Kuchař (lecturer), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
each odd Friday 8:20–11:35 A42 stara
Prerequisites (in Czech)
Cílem výuky předmětu je seznámení s problematikou těžce zrakově postižených. Zaměřuje se na specifika psychologie těžce zrakově postižených, zejména nevidomých, včetně později osleplých. Přitom vychází z odlišností poznávacích funkcí, způsobu vnímání, myšlení, a komplexního rozvoje osobnosti.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Course is a theoretical and practical introduction to psychology of people with eye handicap, focuses on cognitive functions specifities of native blind people and people with serious eye handicap.
Syllabus
  • Basic syllabus:
  • Terminology.
  • History of care of blind people, myths/reality.
  • Forms of care of sorely visual-handicaped.
  • Visual deficiency.
  • Perception.
  • Development of personality of blind children.
  • ...
Literature
  • Ludíková, L. et al. Tyflopedie II. Olomouc: UP, 1989.
  • Ludíková, L. Tyflopedie I. Olomouc: UP, 1988.
  • Smýkal, J. Výchova nevidomého dítěte předškolního věku. Praha : ÚV Svazu invalidů v ČSR, 1986
  • Štréblová, M. Poznáváme svět se zrakovým postižením – úvod do tyflopedie, Ústí nad Labem, Univerzita J.E.Purkyně, 2002
  • Čálek, O. Akceptace vady u zrakově postižených a u jejich rodin. in Tyflologické listy 1990/1-2, Zora Praha 1990
  • Litvak, A.G. Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha : SPN, 1979
  • Jesenský, J. Hmatové vnímání informací s pomocí tyflografiky. 1. vyd. Praha : 1988
  • Čálek, O. Holubář, Z., Cerha, J.: Vývoj osobnosti zrakově těžce postiženého. Společnost nevidomých a slabozrakých v ČR, Achát, Praha 1992
  • Vágnerová, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha : UK, 1995.
  • Smýkal, J. Tyflopedický lexikon, Brno, Technické muzeum, 2006
Teaching methods
Lectures, discussions, demonstrations.
Assessment methods
Written test and oral exam in final lecture of semester. Activity during the semester is important for final evaluation procedure. Type of the finalization will be specified by teacher at the begining of the semester.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Spring 2002, Autumn 2002, Spring 2003, Autumn 2003, Spring 2004, Autumn 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2009/PSB_151