FF:UZB002 Základy pedagogiky - Informace o předmětu
UZB002 Pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Po 16:40–18:15 C11, Út 16:40–18:15 L32, St 16:40–18:15 C11, Čt 16:40–18:15 C11
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UZB002/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Korcová
UZB002/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Korcová
UZB002/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Korcová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 245 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/245, pouze zareg.: 0/245 - Mateřské obory/plány
- předmět má 58 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět "Základy pedagogiky" se bude zabývat metodami, cíli, formami a obsahem výchovně-vzdělávacího působení na žáka. Poskytne přehled o základních tématech školní pedagogiky. V úvodních částech kurzu bude věnována pozornost teoretickým tématům pedagogiky a postupně se přejde k tématům úzce souvisejícím s denní praxí škol, např.pedagogické komunikaci, postavení učitele a žáka,kurikulu. systému současného školství v ČR a o nejnovějším trendům a problémům pedagogiky. Důraz bude kladen na formy aktivního a otevřeného učení.
- Osnova
- 1. Pedagogika, její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
- 2. Pohled do dějin pedagogiky a školství.
- 3. Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, postavení ve škole, pracovní činnosti.
- 4. Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, postavení ve škole.
- 5. Specifické problémy a potřeby žáků: žák se specifickými poruchami učení, problémový žák, nadaný žák.
- 6. Komunikace ve škole: základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog.
- 7. Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem. Prostředí výchovy a vzdělávání.
- 8. Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi, obsah výchovy a vzdělávání, cíle výchovy a vzdělávání, specifika středoškolského vzdělávání.
- 9. Škola jako instituce: česká vzdělávací soustava, školní legislativa, vzdělávací politika – základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky.
- 10. Spolupráce rodiny a školy.
- 11. Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práce učitele a školy.
- 12. Aktuální problémy současné pedagogiky (školský management, poradenství) případně témata podle návrhu studentů.
- Literatura
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2006, 271 s. ISBN 8071789445. info
- VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 402 stran. ISBN 9788024717340. info
- GRECMANOVÁ, Helena, Drahomíra HOLOUŠOVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Obecná pedagogika. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 231 s. ISBN 80-85783-20-7. info
- JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 3. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 65 s. ISBN 8085931079. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- Otevřené učení ve 28 krocích. Edited by Bernd Badegruber, Translated by Pavel Kouba. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 118 s. ISBN 80-85282-76-3. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- AUGER, Marie-Thérèse a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 121 s. ISBN 8071789070. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
- PAŘÍZEK, Vlastimil. Obecná pedagogika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1994, 71 s. ISBN 80-7066-339-1. info
- VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 115 s. ISBN 80-7066-982-8. info
- PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
- PRŮCHA, Jan. Czech-English dictionary of education. 1. vyd. Praha: ARSCI, 2005, 138 s. ISBN 8086078507. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- Výukové metody
- 1 hod přednáška + 1 hod seminář.
- Metody hodnocení
- Podmínkou pro získání kreditů je vykonání zkoušky. Její formu a rozsah určí každý přednášející. Rovněž další požadavky týkající se zakončení kurzu budou specifikovány v konkrétních skupinách.
- Informace učitele
- Předmět má rovněž elektronickou podporu v prostředích ELF a IS.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/UZB002