VIKBB14 Cognitive Psychology

Faculty of Arts
Autumn 2009
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Petr Fiľo, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Iva Dušová
Timetable
Tue 16:40–18:15 K32
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem k aktivní účasti studentů ve výuce je všeobecná znalost základů evropské racionální filozofie, kybernetiky, počítačové terminologie, neurofyziologie a neuroanatomie mozku.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course surveys the basic issues of cognitive psychology, cognitive science and their extensions to other disciplines. The history and methodology are discussed as well. Credit claim: active participation in lessons (80% attendance for daily study), poster elaboration on selected topic (for combined study,see list of topics in syllabus).
Syllabus
  • 1. perception, attention, memory, thinking (imagination) theories 2. act of cognitive volte-face in psychology (sources, authors) 3. neural networks 4. semiotics - symbol, concept, chracteristics (syntax, semantics, pragmatics) 5. information coding theories and models 6. mental representation; cognitive maps, cognitive scripts, mental rotation, zooming 7. mental models; TOTE model, Lenticular Model of Human Reasoning 8. neuroanatomy elements 9. human and artificial intelligence 10.cognitive science utilization in field experience
Literature
  • Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha, Portál.
  • CHALUPA, Bohumír. Kognitivní psychologie :nové výsledky zkoumání metodou mentální chronometrie. 1. vyd. v českém jazyce. Brno: Lynx, 2001, 96 s. ISBN 80-902932-1-2. info
  • THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy :mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 231 s. ISBN 80-7178-445-1. info
  • ŠVANCARA, Josef. Terminologie a dokumentace psychologických prací (Psychological terminology and documentation). 1st ed. Brno: Vydavatelství MU, 1999, 86 pp. ISBN 80-210-2029-6. info
  • CEJPEK, Jiří. Informace, komunikace a myšlení : úvod do informační vědy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 8071847674. info
  • PSTRUŽINA, Karel. Svět poznávání :(k filozofickým základům kognitivní vědy). 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 183 s. ISBN 80-7182-074-1. info
  • KOSTROŇ, Lubomír. Psychologie usuzování -- teorie a metodologie Egona Brunswika, K.R. Hammonda a jejich následovníků (angl). Brno: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 1997, 169 pp. ISBN 80-210-1646-9. info
  • CHOMSKY, Noam. Jazyk a zodpovednosť. Translated by Ján Habdák. Bratislava: Archa, 1995, 104 s. ISBN 80-7115-033-9. info
  • ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie (Introduction to Cognitive Psychology). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 pp. Psychologie. ISBN 80-210-0994-2. info
  • HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ and Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 106 s. ISBN 80-7066-714-1. info
  • ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA and Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 188 s. ISBN 8021003278. info
  • CHOMSKY, Noam. Language and mind. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich, 1972, xii, 194 s. ISBN 0-15-549257-8. info
  • CHOMSKY, Noam. Syntaktické struktury : logický základ teorie jazyka : o pojmu "gramatické pravidlo". Vyd. 1. Praha: Academia, 1966, 209 s. URL info
  • CHOMSKY, Noam. Syntaktické struktury. gramatické pravidlo. Praha: Academia, 1966, 209 s. URL info
  • CHOMSKY, Noam. Aspects of the theory of syntax. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1965, x, 251. info
Teaching methods
1.Theory reading, powerpoint presentation, pencil – paper excercises 2. Demonstration of cognitive function on computer´s (notebook´s) software "ERTS" 3.Demonstration of psychical and fyziological function on computer (notebook) and accessories „Biofeedback x-pert 2000“ 4.Specialist´s lecture about artifical intelligence, programming, artificial language 5. Discussion about chosen topic 6. Poster elaboration on selected topic (for combined study) 7. Books reading, preparing for colloquium
Assessment methods
Type of teaching: lectures, class discussion, readings. Credit claim: active participation in lessons (80% attendance for daily study), poster elaboration on selected topic (for combined study), group discussion with teacher (colloquium).
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2009/VIKBB14