FF:VIKBB14 Cognitive Psychology - Course Information
VIKBB14 Cognitive Psychology
Faculty of ArtsAutumn 2009
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Petr Fiľo, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Iva Dušová - Timetable
- Tue 16:40–18:15 K32
- Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem k aktivní účasti studentů ve výuce je všeobecná znalost základů evropské racionální filozofie, kybernetiky, počítačové terminologie, neurofyziologie a neuroanatomie mozku.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Information and Library Studies (programme FF, B-IS) (2)
- Course objectives
- The course surveys the basic issues of cognitive psychology, cognitive science and their extensions to other disciplines. The history and methodology are discussed as well. Credit claim: active participation in lessons (80% attendance for daily study), poster elaboration on selected topic (for combined study,see list of topics in syllabus).
- Syllabus
- 1. perception, attention, memory, thinking (imagination) theories 2. act of cognitive volte-face in psychology (sources, authors) 3. neural networks 4. semiotics - symbol, concept, chracteristics (syntax, semantics, pragmatics) 5. information coding theories and models 6. mental representation; cognitive maps, cognitive scripts, mental rotation, zooming 7. mental models; TOTE model, Lenticular Model of Human Reasoning 8. neuroanatomy elements 9. human and artificial intelligence 10.cognitive science utilization in field experience
- Literature
- Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha, Portál.
- CHALUPA, Bohumír. Kognitivní psychologie :nové výsledky zkoumání metodou mentální chronometrie. 1. vyd. v českém jazyce. Brno: Lynx, 2001, 96 s. ISBN 80-902932-1-2. info
- THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy :mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 231 s. ISBN 80-7178-445-1. info
- ŠVANCARA, Josef. Terminologie a dokumentace psychologických prací (Psychological terminology and documentation). 1st ed. Brno: Vydavatelství MU, 1999, 86 pp. ISBN 80-210-2029-6. info
- CEJPEK, Jiří. Informace, komunikace a myšlení : úvod do informační vědy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 8071847674. info
- PSTRUŽINA, Karel. Svět poznávání :(k filozofickým základům kognitivní vědy). 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 183 s. ISBN 80-7182-074-1. info
- KOSTROŇ, Lubomír. Psychologie usuzování -- teorie a metodologie Egona Brunswika, K.R. Hammonda a jejich následovníků (angl). Brno: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 1997, 169 pp. ISBN 80-210-1646-9. info
- CHOMSKY, Noam. Jazyk a zodpovednosť. Translated by Ján Habdák. Bratislava: Archa, 1995, 104 s. ISBN 80-7115-033-9. info
- ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie (Introduction to Cognitive Psychology). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 pp. Psychologie. ISBN 80-210-0994-2. info
- HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ and Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 106 s. ISBN 80-7066-714-1. info
- ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA and Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 188 s. ISBN 8021003278. info
- CHOMSKY, Noam. Language and mind. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich, 1972, xii, 194 s. ISBN 0-15-549257-8. info
- CHOMSKY, Noam. Syntaktické struktury : logický základ teorie jazyka : o pojmu "gramatické pravidlo". Vyd. 1. Praha: Academia, 1966, 209 s. URL info
- CHOMSKY, Noam. Syntaktické struktury. gramatické pravidlo. Praha: Academia, 1966, 209 s. URL info
- CHOMSKY, Noam. Aspects of the theory of syntax. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1965, x, 251. info
- Teaching methods
- 1.Theory reading, powerpoint presentation, pencil – paper excercises 2. Demonstration of cognitive function on computer´s (notebook´s) software "ERTS" 3.Demonstration of psychical and fyziological function on computer (notebook) and accessories „Biofeedback x-pert 2000“ 4.Specialist´s lecture about artifical intelligence, programming, artificial language 5. Discussion about chosen topic 6. Poster elaboration on selected topic (for combined study) 7. Books reading, preparing for colloquium
- Assessment methods
- Type of teaching: lectures, class discussion, readings. Credit claim: active participation in lessons (80% attendance for daily study), poster elaboration on selected topic (for combined study), group discussion with teacher (colloquium).
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2009/VIKBB14