CJBB136 Čeština v průběhu 12.-15. století

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Rozvrh
Út 15:00–16:35 B12
Předpoklady
CJA041 Histor. mluvn. češtiny && CJBA13 Vývoj spis. češt..
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní náplní semináře je jazykový a stylistický rozbor vybraných českých textů od 13.-15. století nebo rozbor staročeské grafiky. Obsahem seminární práce je buď téma týkající se soudobého společenského vývoje v českých zemích, nebo analýza všech jazykových aspektů vybraného textu, která ústí v konstatování, jakým dojmem mohl text v době svého vzniku působit na tehdejší publikum, tzn. zhodnocení stylistického záměru jeho tvůrce a jeho výsledku. U anonymních skladeb z rané literární doby slouží jejich hláskoslovná a morfologická analýza navíc k přesnému časovému zařazení textu. Seminární práce o staročeské grafice sledují, v čem se grafika vybrané staročeské památky shoduje/neshoduje s dosavadním obrazem grafiky 12.-15. stol. Konfrontací dílčích poznatků o plánu hláskoslovném, morfologickém, syntaktickém a pojmenovacím, popř. o literární formě, se dospívá ke komplexnímu obrazu jazykověstylistické formy a jejímu zhodnocení. Představení tehdejší společnosti z různých zorných úhlů zase umožní lépe pochopit postavení staré češtiny v českých zemích.
Osnova
  • Náplní semináře jsou vybraná témata z vývoje spisovné češtiny. Výklad vyučujícího, který představí podobu češtiny v období 12.-15. stol. Referáty studentů na téma čeština/společnost ve vybraném vývojovém období (raná stará čeština 12.-13. stol., čeština 14. stol., čeština doby husitské – 15. století). Následná diskuse, v níž se studenti vyjadřují k přednášenému tématu.
Literatura
  • Havránek, B.: Vývoj spisovného jazyka českého. In: Československá vlastivěda, řada II, Spisovný jazyk český a slovenský. Praha 1936. Druhé, upravené vyd. Praha 1979.
  • ŠLOSAR, Dušan, Radoslav VEČERKA, Jan DVOŘÁK a Petr MALČÍK. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Vyd. 3., opr. a dopl. Brno: Host, 2009, 178 s. 418. ISBN 978-80-7294-311-1. info
  • VEČERKA, Radoslav. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. PLESKALOVÁ, J., KARLÍK, P., KRČMOVÁ, M. a VEČERKA, R. (ed.). Praha: Academia, 2007, 638 s. Academia, 1. ISBN 978-80-200-1523-5. info
  • Encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 80-7106-484-X. info
Výukové metody
V první části převažuje výklad učitele, v druhé části semestru vystupují účastníci semináře s vlastními referáty. Jejich hodnocení probíhá formou diskuse. Seminář.
Metody hodnocení
Podmínkou k získání zápočtu je aktivní účast na semináři, tj. podíl na diskusi o přednášených tématech a dále vypracování referátu. Posluchač jej přednese ve výuce nebo odevzdá v písemné podobě.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.