FF:PG11A11 Intro. to the hist. of educ. - Course Information
PG11A11 Introduction to the history of education
Faculty of ArtsAutumn 2010
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Aleš Pavelka (seminar tutor)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Timetable
- Tue 16:40–18:15 zruseno D21
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives
- The course is focused on methodological preparation of students for research in the area of education and educational science history. The basic issues dealt with in the initial part of the course: sources and source basis, primary and secondary literature, methods of historical research, presentation of research results, academic institutions. Based on the first part, students will familiarize themselves with various educational systems and educational institutions from Middle Ages to modern era. These issues will also illustrate the process of historian’s work with sources – literature and other sources. Students should gain an overview of historian’s work, they should be able to apply the work process for elaborating their own topics, and they should have a basic insight in history of educational institutions from antique to modern era too. Students will be familiar with basic terminology and definitions that are crucial for further studying history of education and educational science.
- Syllabus
- History of Educational Science as an Academic Discipline, its Concept and Classification. Historical Research in History of Educational Science, its Methods, Phases, Results Interpretation. Stages of Historians Research Work. Basic Characteristics of Antique Education and Teaching. Basic Characteristics of Middle Ages Education. Establishment and Development of Universities. Reflection of Renaissance and Humanism in Education. Schools, Education, Education Reforms, Education Legislative, Teachers Education from 18th century to 1950.
- Literature
- required literature
- VACULÍK, Jaroslav, Otto ZWETTLER and František ČAPKA. Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 119 s. ISBN 8021013664. info
- HROCH, Miroslav. Úvod do studia dějepisu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 304 s. URL info
- recommended literature
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1998, 636 s. ISBN 8023822144. info
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1995, 567 s. info
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1993, 600 s. info
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991, 598 s. info
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991, 568 s. info
- JŮVA, Vladimír and Zdenka VESELÁ. Dějiny pedagogiky [Jůva, 1985]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 147 s. info
- PETRÁŇ, Josef. Úvod do studia dějepisu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 207 s. info
- HAVRÁNEK, Jan. Úvod do studia dějepisu [Havránek, 1961]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1961. info
- Výchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. Edited by Otokar Chlup - Josef Novotný. Praha: Dědictví Komenského, 1950. info
- CHLUP, Otokar. Výchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. V Praze: Dědictví Komenského, 1948, 406 s. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1940, 528 s. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1939, 640 s. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1938, 640 s. info
- BERNHEIM, Ernst. Úvod do studia dějepisu. Translated by Václav Líva. V Praze: Jan Laichter, 1931, 190 stran. URL info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 352 s. info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 282 s. URL info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1912, 426 s. info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1910, 653 s. info
- not specified
- KASPER, Tomáš and Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024724294. URL info
- KASPER, Tomáš. Výchova či politika? : úskalí německého reformně pedagogického hnutí v Československu v letech 1918-1933. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2007, 270 s. ISBN 9788024614106. info
- ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
- Teaching methods
- lecture supported by overhead projector; discussion with students
- Assessment methods
- written examination
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
General note: Předmět musí být úspěšně absolvován v I. ročníku studia!.
- Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2010/PG11A11