FF:PSA_057 Psychoterapie dětí - Informace o předmětu
PSA_057 Psychoterapie dětí
Filozofická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Žoudlík (cvičící) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:40–18:15 zruseno C21
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ
Aktivní účast na přednáškách a seminářích. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících. Charakter výuky předmětu je jednak přednáškový jednak seminární. Přednášky jsou orientovány na tzv. obecnou část psychoterapie dětí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zaměřena na otázky tzv. speciální psychoterapie dětí a dospívajících.
- Osnova
- Náplň a struktura jednotlivých přednášek je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:
- Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dtí vs. dosplých ad.)
- Cíle terapie
- Fáze terapeutického procesu
- Katalyzátory (nástroje) procesu terapie
- Terapie hrou
- Hra ve vybraných terapeutických přístupech i školách
- Technika vyprávění příběhu
- Rodinná terapie
- Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinami
- Náplň a struktura jednotlivých seminářů je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:
- Přehled teorií vývoje v období dětství a dospívání
- MR a dti s psychotickými projevy
- Sy ADD, ADHD versus LMD
- Psychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí možnosti a meze psychoterapie
- Sy CAN, PTSD
- Návykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajících
- Obecně předmět zahrnuje tyto tematické okruhy:
- 1.Fáze terapie
- 2.Katalyzátory zmny
- 3.Teorie rodiny a rodinná terapie
- 4.Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall)
- 5.Všeobecná teorie systém
- 6.Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz)
- 7.Strukturální teorie (Minuchin)
- 8.Funkcionální teorie (Bowen, Toman)
- 9.Komunikaní teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)
- Literatura
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
- ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
- HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- Výukové metody
- Výuka je založena na interaktivních přednáškách, které obsahově čerpají z praxe dětského psychoterapeuta. Přednášky jsou doplněny semináři, které jsou realizovány formou diskuze či možnosti exkurze do zařízení zabývajících se přímou terapeutickou činností v oblasti dětské a adolescentní psychoterapie.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá jednou týdně dvě vyučovací hodiny - v jednom týdnu jsou dvě vyučovací hodiny věnovány teoretické průpravě a na ně navazují v dalším týdnu další dvě hodiny seminární. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/~hump/psychoterapie/deti/
Poslední úprava provedena dne: 29.11.2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/PSA_057