FF:VIKBB37 Semantic aspects of cataloguin - Course Information
VIKBB37 Semantic aspects of cataloguing
Faculty of ArtsAutumn 2010
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Jiří Stodola, PhD. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Marie Hradilová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Information and Library Studies (programme FF, B-IS) (2)
- Course objectives
- The aim of the subject is introduction to the cataloging rules AACR2 and also analysis of the problems, which are connected with cataloging rules considered as a type of meta-language. There will be analyzed syntactical, semantical and pragmatical structure of the AACR2. In the end of the subject, students will understand basis semantical questions and sturucture of the cataloging rules AACR2.
- Syllabus
- Relationship between theory and praxis
- Semantical information
- General theory of sign
- Theory of communication and information system
- Syntactical structure of the cataloging rules
- Semantics of the cataloging rules
- Pragmatical aspects of the cataloging
- Literature
- required literature
- STODOLA, Jiří. Katalogizace dokumentů pro zrakově postižené se zaměřením na elektronické knihy : (podle AACR2 a MARC 21) (The cataloguing of documents for visually impaired persons with consideration of the electronic books). 1st ed. Brno: Tribun EU, 2011, 57 pp. Knihovnička.cz. ISBN 978-80-7399-251-4. info
- STODOLA, Jiří. Informace, komunikace a bytí : fragment realistické informační vědy (Information, communication and being : a fragment of realistic information science). 1st ed. Brno: Jiří Stodola, 2010, 146 pp. s.n. ISBN 978-80-254-7996-4. info
- recommended literature
- Zouhar, Marián (ed.). Kontext a význam. 1. vyd. Bratislava : Aleph, 2010. 190 s. ISBN 978-80-89491-00-1.
- LORENZ, Michal. Naše bezpapírová budoucnost: sociální ukotvení papírové a elektronické knihy (Our paperless future: social embedment of paper and electronic book). DOSTÁLOVÁ, Zuzana (ed.). 1. vyd. Opava: Slezská univerzita, 2009, p. 84 – 94. info
- LORENZ, Michal. Globální mozek a jeho učící se společnost (Global Brain and its Learning Society). DOSTÁLOVÁ, Zuzana (ed.). In Kniha ve 21. století: Knihovna učící/se. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita, 2008, str. 43-58. info
- SOUSEDÍK, Stanislav. Úvod do rekonstruktivní hermeneutiky. Edited by Emilio Betti. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 171 s. ISBN 9788073872397. info
- SOUSEDÍK, Stanislav. Identitní teorie predikace. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2006, 167 s. ISBN 8072981927. info
- KOŤÁTKO, Petr. Interpretace a subjektivita. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2006, 511 s. ISBN 8070072334. info
- TONDL, Ladislav. Problémy sémantiky. Edited by Bohumil Palek. Praha: Karolinum, 2006, 413 s. ISBN 8024610752. info
- KOŤÁTKO, Petr. Význam a komunikace. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 1998, 294 s. ISBN 80-7007-117-6. info
- TONDL, Ladislav. Mezi epistemologií a sémiotikou :deset studií o vztazích poznání a porozumění významu. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 1996, 223 s. ISBN 80-7007-076-5. info
- MAXWELL, Margaret F. and Judith A. CARTER. Příručka k AACR2, revize 1988 : výklad a příklady k Anglo-americkým katalogizačním pravidlům. Vyd. 1. čes. Praha: Národní knihovna, 1995, ix, 435. ISBN 8070502282. info
- Teaching methods
- Lectures and controlled discussions about selected topics.
- Assessment methods
- Colloquium.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
- Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2010/VIKBB37