FF:UZFJ1A104X Didaktika francouzštiny I - Informace o předmětu
UZFJ1A104X Didaktika francouzštiny I
Filozofická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Naděžda Bruzlová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 21. 10. 9:10–10:45 G12, Pá 25. 11. 9:10–10:45 G12
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: . - Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Kurs je určen posluchačům, kteří absolvovali přednášky z obecné didaktiky, pedagogiky a psychologie a mají v budoucnu zájem vyučovat francouzštině na různých typech škol. Poskytuje základní informace z lingvodidaktiky a zaměřuje se především na současné tendence ve vývoji cizojazyčného vyučování s přihlédnutím na specifičnosti francouzského jazyka.
- Osnova
- Program je zaměřen na definici pojmů, vývoj metodických směrů, cíle výuky, didaktické a metodické principy vyučování cizím jazykům, roli učitele ve výuce a autonomii žáka. Zvláštní pozornost je pak věnována jazykovým prostředkům a nácviku základních řečových dovedností, komunikativní kompetenci, organizačním formám vyučování a typům vyučovacích hodin, učebnicím italského jazyka, práci s audiovizuálními prostředky, aktivizaci žáků a aktualizaci učiva, typologii cvičení. Dále se pozornost rovněž soustřeďuje na problematiku chyby, kontrolu, zkoušení, hodnocení a klasifikaci.
- Literatura
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- Náhradní obsah: Puren, Ch. Histoire des méthodologies de l' enseignement des langues, CLE International, 1988
- Coste, D., Vingt ans dans l' évolution de la didactique des langues, Hatiere Didier, 1994
- Moirand, S., Enseigner a communiquer en langue étrangere, Hachette, 1990
- Galisson,R., Coste,D. Dictionnaire de didactique des langues, Hachette, 1976
- Zarate, G., Représentation de l' étranger et didactique des langues, Didier, 1995
- Dabene, L., Reperes sociolinguistiques pour l' enseignement des langues, Hachette, 1994
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášky: seznámeni s vývojem metodických směrů, definice základních pojmů z lingvodidaktiky v kombinaci s konkrétními příklady aktivit k základním řečovým dovednostem při práci s cizojazyčnými texty. Formou vypracování "fiche pédagogique" k jedné francouzské učebnici a její prezentací pak student prokazuje schopnost propojit své teoretické znalosti s praktickými dovednostmi.
- Metody hodnocení
- Součástí zápočtu je vypracování "fiche pédagogique" k jedné z francouzských učebnic. U zápočtu je pak vyžadována analýza jedné francouzské odborné publikace z oboru lingvodidaktiky. Pokud si posluchač předmět zapíše, je účast na něm povinná.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/UZFJ1A104X