PG_ZKUPP8 Práce s reflexí

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/24. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Soňa Cpinová (přednášející)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 2. 11. 10:50–12:20 M21, Pá 9. 11. 12:30–14:00 M21, Pá 23. 11. 10:50–12:20 M21, 16:00–18:30 L35, So 24. 11. 8:00–19:00 L35, Ne 25. 11. 9:00–18:00 L35, Pá 30. 11. 16:00–18:30 L35, So 1. 12. 8:00–19:00 L35, Ne 2. 12. 9:00–18:00 L35, Pá 7. 12. 16:00–18:30 L35, So 8. 12. 8:00–19:00 L35, Ne 9. 12. 9:00–18:00 L35
Předpoklady
PG_ZKUPP5 Práce se skupinou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům základní teoretické znalosti a především pak dovednosti ve vedení skupinových reflektivních sezení. V první fázi kurzu budou studenti seznámeni se základními teoretickými a metodickými koncepty facilitace skupinových sezení, které budou mít možnost následně sledovat v praktických ukázkách a příkladech „dobré praxe“. V dalším průběhu kurzu si studenti v bezpečném prostředí uzavřené skupiny a pod přímou supervizí sami vyzkouší vedení reflektivního sezení a obdrží k němu zpětnou vazbu. Na konci kurzu tak budou studenti: • Mít základní znalosti o zákonitostech procesu vedení skupinových reflektivních sezení • Osvojí si základní dovednosti vedení skupinových reflektivních sezení • Budou umět lépe sledovat, facilitovat a vyhodnocovat vlastní činnost v této oblasti • Budou mít přímou zkušenost s facilitací reflektivního procesu • Budou umět lépe poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu druhým lidem
Osnova
  • Studentům budou zprostředkovány základní znalosti o procesu reflexe probíhající v rámci skupinových sezení. Budou jim představeny různé koncepty reflektivního procesu a jejich teoretická východiska. Studenti se v rámci předmětu seznámí s tématy jako je typologie reflexe, základní strategie pro vedení reflexí, vhodný typ reflexe vzhledem k cíli, subjektivní a objektivní meze reflexe a podobně. Klíčovou částí předmětu budou nácviky vedení skupinových reflektivních sezení.
Literatura
  • THOMPSON, Sue. The critically reflective practitioner. Edited by Neil Thompson. 1st pub. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 183. ISBN 9780230573185. URL info
  • REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
  • BEDNAŘÍK, Aleš. Facilitace : jak vést skupinová setkání. Translated by Jindřiška Bláhová. Vyd. 1. Kladno: Aisis, 2007, 143 s. ISBN 9788090407107. info
  • SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action. Aldershot: Ashgate, 1991, x, 374. ISBN 9781857423198. info
  • MEZIROW, Jack. Fostering critical reflection in adulthood : a guide to transformative and emancipatory learning. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 1990, xxvii, 388. ISBN 1555422071. info
  • Reflection : turning experience into learning. Edited by David Boud - Rosemary Keogh - David Walker. London: RoutledgeFalmer, 1985, 170 s. ISBN 0850388643. info
Výukové metody
Předmět bude realizován jako interaktivní sebezkušenostní seminář s několika teoretickými vstupy. V sebezkušenostní části budou studenti nacvičovat roli facilitátora ovlivňujícího cíleně proces reflexe. Teoretické vstupy budou sloužit k ukotvení tématu v kontextu problematiky zkušenostně reflektivního učení.
Metody hodnocení
Studenti budou mít za úkol přípravu a vedení skupinového reflektivního sezení, k němuž dostanou zpětnou vazbu od účastníků a lektorů kurzu.
Informace učitele
Odkaz na e-learningovou oporu předmětu: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=672 Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní učení pro praxi - podpora odborné přípravy stávajících/budoucích učitelů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/18.0004) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2018.