FF:CJBB137 Čeština 16.-19. století - Informace o předmětu
CJBB137 Čeština v průběhu 16.-19. století
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé úterý 12:30–14:05 C42
- Předpoklady
- CJA041 Histor. mluvn. češtiny && CJBA13 Vývoj spis. češtiny
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Pouze pro studenty magisterského studia oboru Český jazyk a literatura. - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavní náplní semináře je jazykový a stylistický rozbor vybraných českých textů od 16.-19. století nebo rozbor tehdejšího pravopisu. Obsahem seminární práce je buď téma týkající se soudobého společenského vývoje v českých zemích, nebo analýza všech jazykových aspektů vybraného textu, která ústí v konstatování, jakým dojmem mohl text v době svého vzniku působit na tehdejší publikum, tzn. zhodnocení stylistického záměru jeho tvůrce a jeho výsledku. Seminární práce o pravopisu té doby sledují, v čem se pravopis vybrané památky shoduje/neshoduje s dosavadními poznatky. Konfrontací dílčích poznatků o plánu hláskoslovném, morfologickém, syntaktickém a pojmenovacím, popř. o literární formě, se dospívá ke komplexnímu obrazu jazyka a stylu analyzovaného díla a jeho zhodnocení. Představení tehdejší společnosti z různých zorných úhlů zase umožní lépe pochopit postavení češtiny v českých zemích.
- Osnova
- Náplní semináře jsou vybraná témata z vývoje spisovné češtiny. Výklad vyučujícího, který představí podobu češtiny v období 16.-19. stol. Referáty studentů na téma čeština/společnost ve vybraném vývojovém období: humanistická čeština 16.–první poloviny 17. století, barokní čeština druhé poloviny 17.–druhé třetiny 18. století, čeština národního obrození–(přibližně) 1770–1840. Následná diskuse, v níž se studenti vyjadřují k přednášenému tématu.
- Literatura
- Havránek, B.: Vývoj spisovného jazyka českého. In: Československá vlastivěda, řada II, Spisovný jazyk český a slovenský. Praha 1936. Druhé, upravené vyd. Praha 1979.
- Šlosar, D. et al.: Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Brno 2009.
- VEČERKA, Radoslav. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. PLESKALOVÁ, J., KARLÍK, P., KRČMOVÁ, M. a VEČERKA, R. (ed.). Praha: Academia, 2007, 638 s. Academia, 1. ISBN 978-80-200-1523-5. info
- KARLÍK, Petr, Jana PLESKALOVÁ a Marek NEKULA. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: LN, 2002, 10 s. Nakladatelství Lidové noviny. ISBN 80-7106-484-X. info
- PORÁK, Jaroslav. Humanistická čeština : hláskosloví a pravopis. Praha: Univerzita Karlova, 1983. info
- Výukové metody
- Seminář. V první části převažuje výklad učitele, v druhé části semestru vystupují účastníci semináře s vlastními referáty. Jejich hodnocení probíhá formou diskuse.
- Metody hodnocení
- Podmínkou k získání zápočtu je aktivní účast na semináři, tj. podíl na diskusi o přednášených tématech a dále vypracování referátu. Posluchač jej přednese ve výuce nebo odevzdá v písemné podobě.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/CJBB137