CJBC811 Retourn of the country in the contemporary czech prose

Faculty of Arts
Autumn 2013
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Dr. Rajendra Chitnis (lecturer)
doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Eva Zachová
Supplier department: Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Seminář bude věnován tématu venkova v české próze prvního desetiletí dvacáteho prvního století. Posluchači budou nejdříve studovat téma venkova v šírším kontextu literatury vyspělejších národů, pomocí teorií, čerpaných z úvah o “pastorále”, venkovu jako pramenu národnosti či vztahu člověka s přírodou, z literářních studií Raymonda Williamse a dalších a z současné “ekokritiky”. Dále dají tyto postupy do kontextu vývoje české literatury od devátenáctého století a srovnají názor, že téma venkova postupně umírá s názorem, že se neustále vrací. Potom v několika hodinách důkladně proberou možnost nového návratu v českého literatuře posledního desetiletí analýzou některých klíčových, kriticky oceněných a poměrně známých románů. Posluchači tak získají hlubší pochopení možných podob jednoho ze základních témat české literatury. Zároveň získají hlubší znalost současné české prózy, jejích tématických zájmů a stylistických postupů, a její analýzy nejcitlivějších otázek současné české společnosti a okolního světa. Seminář počítá s aktivním přístupem posluchačů, kteří vybrousí své analytické dovednosti diskusí a srovnáním urývek z různých děl.
Absolvent kurzu má být schopen
ústně a písemně identifikovat a analyzovat venkov jako literární téma v daném textu, srovnávat ho v kontextu dalších textů a dát ho do šíršího literárněhistorického a teoretického kontextu;
popisovat základní témata důležité části soucasné české literatury; diskutovat o místě a stavu venkova v současné české společnosti a v kontextu dějin dvacátého století.
tvořit komunikativní odborný text.
Syllabus (in Czech)
  • • Venkov jako literární téma
  • • Návrat venkova do současné české prózy
  • • Venkov a vesnice: vesnice jako metafora současné české
  • společnosti (Denemarková, Hájíček, Topol)
  • • Venkov jako cizí země (Legátová)
  • • Venkov za vesnicí: útěk ze stagnace (Topol)
  • • Venkov jako Příroda (Bajaja, Urban)
  • • Beznadějnost venkova (Hůlová)
  • Literatura
  • V semináři budeme pracovat s ukázkami z následujících děl. Hlubší znalost aspoň některých textů výrazně obohatí pochopení diskuse a schopnost interpretace. Největší pozornost bude věnována knihám, označeným tučným písmem.
  • Bajaja, Antonín, Zvlčení, Brno, 2003.
  • Denemarková, Radka, Peníze od Hitlera, Brno, 2006.
  • Hájíček, Jiří, Selský baroko, Praha, 2005.
  • Hůlová, Petra, Paměť mojí babičce, 2001.
  • Hůlová, Petra, Stanice tajga, Praha, 2008.
  • Legátová, Květa, Želary, Praha, Litomyšl, 2001.
  • Topol, Jáchym, Noční práce, Praha, 2001.
  • Topol, Jáchym, Kloktat dehet, Praha, 2005.
  • Topol, Jáchym, Chladnou zemí, Praha, 2009.
  • Urban, Miloš, Hastrman, Praha, 2001.
  • Vaculík, Ludvík, Cesta na Praděd, Brno, 2001.
Literature
  • Horáčková, Alice, ‘Urban: Jen počkejte, ztrestám vás svým románem’ (rozhovor s Milošem Urbanem), MF Dnes, 15.V.2001, s.A23.
  • Thoreau, Henry D., Chůze, přeložila Jaroslava Kočová, Praha, 2010.
  • Rulf, Jiří, ‘Na Číňana pozor!’ (rozhovor s Petrou Hůlovou), Reflex, 13 (2002), 43, s.70
  • Janoušek, Pavel, “Co s tou kolektivizací? Aneb případ zradné Daniely aneb pokus o Mamuta” in Janoušek, Pavel, Hravě a dravě, Praha, 2009.
  • Bílek, Petr A., ‘Událost, či text?’, Souvislosti, 13 (2002), 1, s.224-27.
  • Horák, Ondřej, „Posílám nějaké peníze, s úctou Hitlera“, Lidové noviny, 28.VI.2006, s.20.
  • Horák, Ondřej, ‘Zlí samotáři, to je balada’, Revue Labyrint, 2002, 11-12, s.169-70.
  • Williams, Raymond, The Country and the City, London, 1993.
  • Mandys, Pavel, ‘Krvavý vesnický román’, Týden, 19.XI. 2001, s.81.
  • Glotfelty, Cheryll a Harold Fromm (red.), The Ecocriticism Reader, Athens, GA, 1996.
  • Chuchma, Josef, ‘Snad se v nás neprobudí démoni’ (rozhovor s Jáchymem Topolem), MF Dnes, 3.V.2002, s.B8.
  • Matoušek, Pavel, ‘Utopie utopená v pomstě’, Host, 17 (2001), 8, s.11.
  • Frýbort, Pavel a Ondřej Neff, “Literatura má být i zemitá” (rozhovor s Antonínem Bajajou), Kmen, 1989, 13, s.4.
  • Marešová, Milena, ‘Román o nenávisti a zrazená hrdinka’,
  • Emerson, Ralph W., Essaye: Část II, přeložil Jan Mrazík, Praha, 1912.
  • Hůlová, Petra, ‘Sibiriáda mladého muže’, Týden, 15 (2008), 48, s.70.
  • Machala, Lubomír, ‘Bajajovo moravské romaneto’, Host, 2004, 4, s.36-39.
Teaching methods (in Czech)
Seminář, skupinová práce.
Assessment methods (in Czech)
Požadavky k zápočtu: Písemný rozbor tématu venkova v jednom z výše jmenovaných textů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.
General note: Výuka bude probíhat v posluchárně C 308. Pondělí (14.10.2013), 15.50–17.25, 17.30–19.00, Úterý (15.10.2013), 9.10–10.45, středa (16.10.2013), 9.10–10.45, 14.10–15.45. Po ukončení registrace je možné se přihlásit u sekretářky ústavu Evy Zachové do 10. 10.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2013/CJBC811