PAPVB_24 Ethnoarchaeology of Iran

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Frank Hole (přednášející), Mgr. Inna Mateiciucová, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Valášková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 30. 9. 9:10–12:25 K32, Út 1. 10. 9:10–10:45 K21, St 2. 10. 9:10–12:25 G24, Čt 3. 10. 9:10–10:45 K21, Po 7. 10. 9:10–12:25 K32, Út 8. 10. 9:10–10:45 K21, St 9. 10. 9:10–12:25 G24, Čt 10. 10. 9:10–10:45 K21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
1. To explain and demonstrate the practice and uses of ethnoarchaeology 2. To present case studies of ethnoarcheology in Iran 3. To stimulate students to design and undertake ethnoarchaeological investigations.
Osnova
  • 1. Introduction to course and ethnoarchaeology 2. Case Study – Patty Jo Watson, Hasanabad, Iran, 1959-60 3. Case Study: Lee Horne, Baghestan, Iran, 1976-1978 4. Case Study: Carol Kramer, Aliabad, Iran, 1975 5. Case Study: Hole, Migration with Baharvand Lurs, 1973 6. The Baharvand nomads in 2011 7. Ethnographer visits to nomad camps: Edelberg, Feilberg, Digard, et al 8. Discussion of traveler and ethnographer accounts 9. Facilities used by nomads 10 Patty Jo Watson, Duzaray nomads, 1960 11. Ardeshir Javanmardzadeh, Mehran nomads, 2012 12. Case Study: Video of Qashgai, 1975 13. The future of ethnoarchaeology
Výukové metody
Class sessions will include lectures, videos, and practical exercises, some of which will involve fieldwork in Brno.
Metody hodnocení
The final class session will be a written examination based on understanding of the Iranian case studies. Students will also complete a final project, based on fieldwork. Grades will be based on the examination and on a paper describing the project and its archaeological significance.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017.