FF:ROMIIA101 Úvod do lidové latiny - Informace o předmětu
ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 15:50–17:25 J22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro studenty mediteránních studií až po absolvování kurzu latiny Med08. - Mateřské obory/plány
- předmět má 36 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Lidová latina představuje společný základ pro studium vývoje románských jazyků. Cílem výuky je zasvětit studenty teoreticky do základů vývoje románských jazyků a tyto poznatky demonstrovat na vybraných textech.
Po absolvování kursu by student měl:
- být schopen rozumět jazykové situaci na Apeninském poloostrově v 1. tisíciletí př.n.l.
- mít podrobné znalosti o fonologickém, morfologickém, syntaktickém a lexikálním plánu lidové latiny a raného stádia vývoje románských jazyků
- identifikovat a vysvětlit rozdíly mezi latinou klasickou a lidovou
- umět číst a analyzovat texty v lidové latině
- rozumět příčinám jazykového vývoje na Apeninském poloostrově
- rozumět hlavním rysům historického vývoje hlavních románských jazyků (a jazyků obecně). - Osnova
- Hlavními tématy kursu jsou:
- - klasifikace indoevropských jazyků s ohledem na jazyky italické
- - předindoevropská a indoevropská osídlení Středomoří
- - Italikové na Apeninském poloostrově
- - Latinové a Latium
- - od archaické latiny k latině klasické
- - hlavní fonetické, morfologické, syntaktické a lexikální rozdíly mezi latinou klasickou a latinou lidovou
- - romanizace, bilingvismus, substrát, adstrát, superstrát
- - klasifikace hlavních jazykových změn
- - analýza textů (Appendic Probi, glosáře a četné další).
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- ŠABRŠULA, Jan. Úvod do srovnávacího studia románských jazyků. Praha, 1980. info
- TAGLIAVINI, Carlo. Le origini delle lingue neolatine. Bologna, 1969. info
- DEVOTO, Giacomo. La storia della lingua di Roma. Bologna, 1969. info
- GRANDGENT, Charles H. From Latin to Italian. Cambridge, 1927. info
- Záložky
- https://is.muni.cz/ln/tag/FF:ROMIIA101!
- Výukové metody
- Výklad a vysvětlení základních problémů disciplíny (viz výše). Podrobná analýza relevantních textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška se skládá ze dvou částí: 1) z písemného testu zaměřeného především na morfoologii klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice pro střední školy (Špaňár-Kettner; maximální počet je 15 chyb; 2) z ústní části, k níž budou připuštěni pouze ti posluchači, kteří uspějí u písemného testu; součástí zkoušky je i analýza probíraných lidově latinských textů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: .
Předmět je vyučován každoročně.
Součástí zkoušky je test z klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice Špaňár - Kettner, Latina pro gymnázia.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/ROMIIA101