FF:UEV_21 RWCT II. - Informace o předmětu
UEV_21 Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova - rozšiřující, plánovací
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Libor Kyncl (přednášející), Mgr. Jan Špaček (zástupce)
- Garance
- Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 10:50–14:05 N21
- Předpoklady
- UEV_11 RWCT v estetické výchově
Předmět navazuje na „začátečnický“ seminář z letních semestrů 2010 a 2011 zaměřených spíše na aktivní vyzkoušení si sady metod programu RWCT a vhled do plánovacího modelu E-U-R. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (3)
- Cíle předmětu
- Student:
- plánuje zavádění těchto metod a modelu programu RWCT do školní praxe
- poskytuje verbální i písemnou zpětnou vazbu k prezentovaným přípravám
- aktivně se zapojuje do nabízených činností
- vyzkouší si sadu metod aktivního učení a kritického myšlení, které je možné zařazovat do jednotlivých fází třífázového modelu procesu výuky a vhodně je kombinovat
- promýšlí třífázový model procesu učení jako pomůcku pro efektivní plánování procesu řízeného učení ve škole
- doplňuje představované metody svými vlastními náměty a adaptacemi - Osnova
- 22. září 2011
- ohlédnutí, s čím přicházíme, metoda Alfa box, cíle předmětu, zadání práce, skupinové činnosti s ukázkovou přípravou
- 6. října
- vlastní výtvarná činnost propojená s již známou metodou RWCT, metoda Učíme se navzájem
- 20. října
- metoda Skládankové učení, zadání k metodě Ano-ne
- 3. listopadu
- prezentace studentských příprav, zpětné vazby
- 17. listopadu
- prezentace studentské přípravy, zpětné vazby, metoda Návštěvníci
- 1. prosince
- prezentace studentských příprav, zpětné vazby, zadání k metodě Kostka
- 15. prosince 2011
- prezentace studentských příprav, zpětné vazby + písemná reflexe spojená s kolokviem nad prezentovanými přípravami do vyučování
- Literatura
- doporučená literatura
- Kritické listy č. 1-45 (vydává Kritické myšlení, o.s.)
- Jeannie L. Steelová, Kurtis S. Meredith, Charles Temple, Scott Walter; adaptace Hana Košťálová, Nina Rutová, Irena Věříšová. Příručka I – VIII programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha : Kritické myšlení
- Kovaliková, Susan. Integrovaná tematická výchova. Kroměříž : Spirála, 1995. 304 s.
- Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Kritické myšlení, 2007.
- neurčeno
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- Výukové metody
- Zážitkové učení - individuální i skupinová práce.
- Metody hodnocení
- Písemná reflexe spojená s kolokviem
- Informace učitele
- Metodický seminář využívá kooperativních technik, představuje vyučovací metody, ukazuje cesty k aktivizaci žáků, rozvíjí čtenářskou gramotnost, pracuje s klíčovými kompetencemi, plánováním hodin, hodnocením. Staví na konstruktivistickém pojetí výuky.
Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v estetické výchově samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po modelové hodině/ukázání metody vždy následuje její společný rozbor. Všechny činnosti budou probíhat na textech a tématech blízkých estetické výchově.
Přidanou hodnotou tohoto pokračovacího programu je aktivnější spoluúčast studentů, kteří budou plánovat vlastní vyučovací hodiny v duchu konstruktivistické pedagogiky. Své přípravy budou před skupinou průběžně prezentovat (případně je se skupinou provedou). Skupina jim poskytne zpětnou vazbu a dá návrhy na úpravy.
Pracovní listy a další studijní materiály budou studentům průběžně poskytovány v elektronické podobě. Pracovní listy budou studenti dostávat nakopírované přímo během semináře.
Termíny (9 x 4 vyuč. hodiny = 36 hodin):
22. září 2011
6. října
20. října
3. listopadu
17. listopadu
1. prosince
15. prosince 2011
+ písemná reflexe spojená s kolokviem nad odevzdanými přípravami do vyučování - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/UEV_21