UEV_21 Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova - rozšiřující, plánovací

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Libor Kyncl (přednášející), Mgr. Jan Špaček (zástupce)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 10:50–14:05 N21
Předpoklady
UEV_11 RWCT v estetické výchově
Předmět navazuje na „začátečnický“ seminář z letních semestrů 2010 a 2011 zaměřených spíše na aktivní vyzkoušení si sady metod programu RWCT a vhled do plánovacího modelu E-U-R.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student:
- plánuje zavádění těchto metod a modelu programu RWCT do školní praxe
- poskytuje verbální i písemnou zpětnou vazbu k prezentovaným přípravám
- aktivně se zapojuje do nabízených činností
- vyzkouší si sadu metod aktivního učení a kritického myšlení, které je možné zařazovat do jednotlivých fází třífázového modelu procesu výuky a vhodně je kombinovat
- promýšlí třífázový model procesu učení jako pomůcku pro efektivní plánování procesu řízeného učení ve škole
- doplňuje představované metody svými vlastními náměty a adaptacemi
Osnova
  • 22. září 2011
  • ohlédnutí, s čím přicházíme, metoda Alfa box, cíle předmětu, zadání práce, skupinové činnosti s ukázkovou přípravou
  • 6. října
  • vlastní výtvarná činnost propojená s již známou metodou RWCT, metoda Učíme se navzájem
  • 20. října
  • metoda Skládankové učení, zadání k metodě Ano-ne
  • 3. listopadu
  • prezentace studentských příprav, zpětné vazby
  • 17. listopadu
  • prezentace studentské přípravy, zpětné vazby, metoda Návštěvníci
  • 1. prosince
  • prezentace studentských příprav, zpětné vazby, zadání k metodě Kostka
  • 15. prosince 2011
  • prezentace studentských příprav, zpětné vazby + písemná reflexe spojená s kolokviem nad prezentovanými přípravami do vyučování
Literatura
    doporučená literatura
  • Kritické listy č. 1-45 (vydává Kritické myšlení, o.s.)
  • Jeannie L. Steelová, Kurtis S. Meredith, Charles Temple, Scott Walter; adaptace Hana Košťálová, Nina Rutová, Irena Věříšová. Příručka I – VIII programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha : Kritické myšlení
  • Kovaliková, Susan. Integrovaná tematická výchova. Kroměříž : Spirála, 1995. 304 s.
  • Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Kritické myšlení, 2007.
    neurčeno
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
Výukové metody
Zážitkové učení - individuální i skupinová práce.
Metody hodnocení
Písemná reflexe spojená s kolokviem
Informace učitele
Metodický seminář využívá kooperativních technik, představuje vyučovací metody, ukazuje cesty k aktivizaci žáků, rozvíjí čtenářskou gramotnost, pracuje s klíčovými kompetencemi, plánováním hodin, hodnocením. Staví na konstruktivistickém pojetí výuky. Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v estetické výchově samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po modelové hodině/ukázání metody vždy následuje její společný rozbor. Všechny činnosti budou probíhat na textech a tématech blízkých estetické výchově.
Přidanou hodnotou tohoto pokračovacího programu je aktivnější spoluúčast studentů, kteří budou plánovat vlastní vyučovací hodiny v duchu konstruktivistické pedagogiky. Své přípravy budou před skupinou průběžně prezentovat (případně je se skupinou provedou). Skupina jim poskytne zpětnou vazbu a dá návrhy na úpravy.
Pracovní listy a další studijní materiály budou studentům průběžně poskytovány v elektronické podobě. Pracovní listy budou studenti dostávat nakopírované přímo během semináře.



Termíny (9 x 4 vyuč. hodiny = 36 hodin):
22. září 2011
6. října
20. října
3. listopadu
17. listopadu
1. prosince
15. prosince 2011
+ písemná reflexe spojená s kolokviem nad odevzdanými přípravami do vyučování
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, jaro 2016, jaro 2017.