CJD06 Pragmatics - PhD lectures

Faculty of Arts
Autumn 2014
Extent and Intensity
0/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Karlík, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Karlík, CSc.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: prof. PhDr. Petr Karlík, CSc.
Supplier department: Department of Czech Language – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurs nabízí úvod do lingvistické pragmatiky. Východiskem je zvládnutí teorie mluvních aktů, konverzačních implikatur či teorie relevance, jež lze aplikovat např. při výkladu signalizování ironie. Podle jednoho možného výkladu ironie jde o jazykový fenomén, v němž se kříží tzv. kooperační a zdvořilostní princip. Společně budou kriticky diskutovány různé výklady zdvořilosti s přihlédnutím k předem zadaným a přečteným teoretickým textům. V prezentacích a vlastních písemných pracích půjde o postihnutí specifického uplatnění různých jazykových prostředků v rámci tzv. zdvořilostních strategií v češtině, resp. o reflexi zdvořilosti/nezdvořilosti účastníky komunikace a možnost testovat fungování tzv. zdvořilostních strategií a jejich výrazových prostředků na stávajících korpusech mluveného jazyka. Literatura: P. Brown, S. C. Levinson (1987): Politeness: Some Universals in Language Usage. Cambridge; H. P. Grice (1975): Logic and conversation, in: P. Cole, J. L. Morgan (eds.), Speech Acts, New York, 41-58; M. Hirschová (2006): Pragmatika v češtině. Olomouc; G. N. Leech (1983): Principles of Pragmatics. London, New York; S. C. Levinson (1983): Pragmatics. Cambridge; M. Nekula (1990): Pragmalingvistická interpretace ironie, in: Slovo a slovesnost 72, 95-110; M. Nekula (1991): Signalizování ironie, in: Slovo a slovesnost 73, 10-20; J. Nekvapil, J. V. Neustupný (2005): Politeness in the Czech Republic: Distance, levels of expression, management and intercultural contact, in: L. Hickey, M. Stewart (eds.), Politeness in Europe. Clevedon, Buffalo, Toronto, 247-262; John R. Searle (1979): Expression and meaning. Studies in the Theory of Speech Acts. Cambridge; D. Sperber, D. Wilson (1986): Relevance: Communication and Cognition. Oxford; R. J. Watts (2003): Politeness. Cambridge. Čítanka textů s pokyny pro čtení pro první blok bude zaslána po přihlášení do kurzu. Speciální literatura bude upřesněna podle referátů dohodnutých během prvního bloku.
Assessment methods (in Czech)
Písemná práce a kolokvium v návaznosti na prezentaci nebo písemnou práci.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: bloky 3.-4. 10. 2007, 1.-2. 11. 2007, 3.-4. 1. 2008.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2014/CJD06