FF:DU1376m History of world photograph - Course Information
DU1376m History of world photograph
Faculty of ArtsAutumn 2014
- Extent and Intensity
- 2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Lukáš Bártl, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Department of Art History – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Lukáš Bártl, Ph.D.
Supplier department: Department of Art History – Faculty of Arts - Timetable
- Mon 10:50–12:25 K31
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- History of Arts (programme FF, B-HS)
- History of Arts (programme FF, B-OT) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem přednáškového cyklu je seznámit posluchače s vývojem fotografie v průběhu 19. a 20. století. Zvláštní pozornost je věnována nejen nejdůležitějším umělcům, ale i technologickému vývoji média jakožto nezbytnému předpokladu tvůrčí práce. Důraz je kladen také na vztah fotografie k ostatním projevům výtvarného umění, někdy též sociologii a společnosti obecně. Po absolvování by posluchač měl získat základní orientaci v dějinách světové fotografie a chápat různorodé přístupy k médiu od čistě technických experimentů na počátku devatenáctého století přes avantgardní vymezení hranic fotografie až po konceptuální tendence doby nedávné.
- Syllabus (in Czech)
- 1) Počátky média fotografie, předpoklady vzniku a první fotografové-vynálezci – Niepce, Daguerre, Bayard, Talbot. 2) Masové rozšíření média, technologické inovace a význační fotografové 19. století. 3) Piktorialismus, souvislost s dobovým uměním, časopis Camera Work a Alfred Stieglitz. 4) Avantgardní fotografie, její formální znaky, souvislosti s dobovým uměním, konstruktivismus. 5) Nová věcnost a skupina f64. 6) Světová surrealistická fotografie a souvislosti s výtvarným uměním. 7) Dokument do druhé světové války. 8) Sociálněkritický dokument do druhé světové války. 9) Dokument v průběhu a po druhé světové válce (humanismus, Magnum) 10) Dokument války ve Vietnamu, Robert Frank a „new documents“. 11) Fotografie a konceptuální umění – tzv. düsseldorfská škola. 12) Rozšířené hranice (Goldin, Witkin, Mapplethorpe).
- Literature
- Helmut Gernsheim, A Concise History of Photography, London 1965.
- Pavel Scheufler, Historické fotografické techniky, Praha 1993.
- Joel Meyerowitz, Colin Westerbeck, Bystander: A History of Street Photography, Boston 1994.
- FÁROVÁ, Anna. Dvě tváře. Edited by Viktor Stoilov. Vyd. 1. Praha: Torst, 2009, 1151 s. ISBN 9788072153695. info
- FOSTER, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková. Praha: Slovart, 2007, 704 s. ISBN 9788072099528. info
- A new history of photography. Edited by Michel Frizot. Köln: Könemann, 1998, 775 s. ISBN 3829013280. info
- MRÁZKOVÁ, Daniela. Příběh fotografie : vyprávění o historii světové fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů významných osobností a mezních vývojových okamžiků. Druhé, upravené vydání. Praha: Mladá fronta, 1986, 269 stran. URL info
- SKOPEC, Rudolf. Dějiny fotografiev obrazech od nejstarších dob k dnešku. Praha: Orbis, 1963, 501 s. URL info
- Teaching methods (in Czech)
- přednášky
- Assessment methods (in Czech)
- kolokvium
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Autumn 2014, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2014/DU1376m