PBSNPA5 Řízení vzdělávacích institucí

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 15:50–17:25 L31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ŕízení institucí a vzdělávacích procesů Kurz je zaměřen na otázky řízení institucí, zejména vzdělávacích institucí a také na řízení vzdělávacích procesů v nich probíhajících. V rámci kurzu se účastníci budou blíže seznamovat se všemi hlavními aspekty chodu škol a dalších vzdělávacích institucí (zejm. řízení lidí, materiálních zdrojů, kurikula, vnějších vztahů) a zásadních procesů řízení (plánování, vedení, motivování, rozhodování, hodnocení, atd.). Absolvent po úspěšném ukončení studia schopen: vysvětlit základní pojmy z teorie řízení vzdělávacích institucí. Interpretovat a rozlišit stěžejní přístupy k praxi řízení.
Osnova
  • 1. Obecný a pedagogický management: vztah , základní charakteristiky
  • 2. Vzdělávací organizace a jejich řízení: specifika plynoucí z jednotlivých pojetí institucí a organizací (pospolitostí)
  • 3. Základní kategorie řízení:vize, mise, cíl.
  • 4. Kultura a struktura instituce a organizace
  • 5. Hlavní procesy řízení: rozhodování, organizování, kontrola
  • 6. Modely řízení vzdělávacích institucí
  • 7. Hlavní koncepce řízení a jejich uplatnění ve vzdělávacích institucích a organizacích
  • 8. České školy a jejich řízení a správa:řízení kurikulární reformy ve škole (příklad ze školy)
  • 9. České školy a jejich řízení a správa: řízení evaluace a autoevaluace ve škole
  • 10. České školy a jejich řízení a správa: řízení vnějších vztahů škol v podmínkách nového systému správy škol
  • 11. České školy a jejich řízení a správa: řízení profesního růstu zaměstnanců školy
  • 12. Řízení dalších vzdělávacích institucí: současné tendence vývoje
Literatura
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 196 s. ISBN 978-80-210-4499-9. info
  • GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 164 s. ISBN 80-902614-0-X. info
  • FISCHER, Walter A. a Michael SCHRATZ. Vedení a rozvoj školy : do budoucnosti s novou kulturou řízení. Translated by Ludmila Studénková - Zdena Kuchařová Kalná - Tomáš Káňa. Brno: Paido, 1997, 173 s. ISBN 8085931346. info
Výukové metody
Kurz je veden v přednáškové i seminární formě. V rámci kurzu studenti pracují na skupinových projektech.
Metody hodnocení
Forma: přednáška a seminář ukončeno zkouškou
Informace učitele
POL, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2007. 172 s. ISBN 978-80-240-4499-9 Goldová, A.: Řízení současné školy. Žďár nad Sázavou, Fakta 1998. Fischer, W., Schratz, M.: Vedení a rozvoj školy. Brno, Paido 1997. Ender, B., Schratz, M., Steiner-Loeffler, U.: Jak pomoci školám? Organizační poradenství a rozvoj škol. Žďár nad Sázavou, Fakta 1999.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.